Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: hälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1248 ggr
Johanna16
0

Deprimerad kanin

Hejj, Jag har en blandras hane på lite mer en 9 månader.  Hans uppfödare hade både katter, hundar och barn.  Han börja känna sig en aning ensam när jag fick han och vi har en katt som är nån månad ynge en han.  Dom har lekt  och busa mycket, men nu har katten använt klorna och blivit rätt hård hänt då vågar jag ej ha dem lösa tillsammans längre . Han sitter nu inne i ett hörn och äter mycket mindre och jag är orolig för honom. Han hr varit såhär i 6 veckor nu.  Han är väldigt liten lite större en vuxen hermelin undrar om man kan ha han med marvin då?  Alltså på dagtid bara.  Han har aldrig skadat katterna elr nån människa.

[Sockertoppens_kaniner]
1

Du kan inte skaffa honom en kaninkompis? Om du inte kan det, så får du umgås mer med honom. :)

Johanna16
0

Har redan två. Den andra herren är inte snäll mot han och  för gammal att jag vågar kastrera honom

[Sockertoppens_kaniner]
0

#2 Okej. Nej, två hanar brukar inte funka ihop… Du får väl umgås mer med honom och aktivera honom! :)

oliverholmström
0

Du skulle ju kunna kastrera honom om du vill. Sedan köpa en hona till honom så att dom två lever tillsammans!:)

taxidriver142
0

Kaniner och marsvin brukar fungera bra ihop, men båda måste ha sin egen bur och bör endast umgås under uppsikt, eftersom kaninen kan skada marsvinet.

Fridaaaa
0

Endast låta marsvin & kaniner träffas under uppsikt, risk för att kaninen kan skada marsvinen annars bland annat.

Men det ger inte det sällskapet som en annan kanin gör Och som redan nämnts brukar inte det gå bra att para ihop hanar, inte ens kastrerade, så bästa honom och ha en hona tillsammans med honom men du vill kanske inte ha fler kaniner?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MsSofieG
0

Tänk också på att kaniner har en bakterie i sin näshåla som marsvin inte kan hantera och kan dö av om du har otur.

Facie
1

Man ska aldrig ha kanin och marsvin tillsammans av hälsoskäl.  Kaniner har en bakterieflora i näshålan som kan ge marsvinet mycket besvärliga lunginflammationer.

Att din kanin är deprimerad tycker jag du ska se allvarlig på. Du bör nog skaffa en tjej åt honom alt börja aktivera han mer. Känner du att du tappat intresset eller inte har tid för din kanin kanske det vore bäst om du säljer den. Inte schyst att låta kaninen må dåligt.

Pretty wise //

Fridaaaa
2

Det är ingen fara överhuvudtaget att låta marsvin och kaniner träffas under uppsikt.  Den bakteriern kaninerna har är väldigt ovanligt att det smittar marsvinen, speciellt om de inte bor tillsammans.

Facie
0

#9 Tycker ändå inte det är värt det även fast det är liten chans. Sen är kaniner och marsvin helt olika djur så tror inte de får ut jättemycket av att bara ses, då är det väl bättre med en kanin imo.

Pretty wise //

Fridaaaa
1

#10 Liten risk menar du?
Jag har både kaniner & marsvin så vet det redan. Men sa bara att det är ingen fara, det är inte så att det är katastrof om de träffas då & då.
Ja jag har föreslagit annan kanin till den också och inte marsvin som sällskap 🙂

Johanna16
0

Jag håller på med han minst 3 timmar om dagen, Min mamma pysslar om han då jag är i skolan nu mera. Såå jag tror inte han behöver mer ompyssling och att jag är en dålig och oaktiv ägare. Han är lös inne i mitt rum elr i vardagsrummet när jag är där.  han brukar hoppa och skutta som bara den  men han är inte desamma nu.  När nån av mina andra djur går in i mitt rum blir han oftast riktigt  glad.  Har kolla med vetrenären och han är ej sjuk elr liknande. hade ner min ena hamsters bur brevid han inatt och han åt mer och verkar inte lika ledsen (om man säger så) han verkar va lite gladare, men då jag har 3 katter så funkar det ej ha hamstranasburarna på golvet (hade stängt ut katterna), det borde ju kunna funka om jag har marsvinas bur på golvet brevid honom?  Då känner han antagligen att han har kompisar brevid tänkte jag.

Johanna16
0

Jag ser allvarligt på detta, jag gör allt för mina djur. Tar inte på mig ett ansvar för ett djur om jag inte bryr mig om han mår bra elr ej. Tycker det var väldigt elakt sagt att du inte tror jag ser allvarligt på detta. Hade jag inte gjort det hade jag väl inte  gjort detta inlägg?

Fridaaaa
0

#13 Vem syftar du på?
Ja du kan ha kaninbur bredvid marsvinsbur, inga problem.

Johanna16
0

Syftade på den andra tjejen som skrev.

Fridaaaa
0

#15 Mer än en till som skrivit. Ett tips är att skriva ut vem man talar till, det inlägg man syftar till som jag gör nu t.ex 🙂

Johanna16
0

#16 Har inte förstått mig på hur man gör typ men fatta nu :)

#8 var den jag svara på