Idé till bur/hage.
Jag hade tänkt skaffa mig en dvärgvädur + annan dvärgras(vi får se när jag får ihop veterinärbuffert) för att ha inne i min etta. Saken är den att jag inte vill betala 1000kr för en bra bur eller åka flera timmar för att hitta en bra begagnad, eller hoppas att jag kan tvinga svågern att snickra en åt mig själv ifall jag kan fixa ett billigt och lättstädat alternativ.
Så här är min idé; något tvättbart men inte lätt att förstöra som underlag(2x2m skiva kanske), omringa med kompostgaller som en hage, sätt i en liten billig bur med plats för hö, sovplatser, och toa, ta bort gallret och voilá!
Hur låter det? Någon som prövat? Är det lagligt ifall man räknar hela hagen som "bur" eller måste jag se till att den billiga buren jag köper är av lagligt mått?
Kan det här vara ett alternativ? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00130129/ Jag tror plasten är för mjuk, och tror att en botten till gallerbur kan vara bättre. Kan kompostgallret också bli tuggat på tills kaninen får färgflaggor i sig?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Det är bra med en distans mellan skiva och golv (så det inte blir kondens och golvet förstörs), det är lätt ordnat med ett par transportpallar, på med skivan och sedan gallret.
Sådana här hus har mina kaniner: http://hallbarlivsstil.ifokus.se/articles/526698318e0e745ae0000f41-bygga-ett-ikea-kaninhus?discussions-1
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jättebra info, jag hade ingen aning om risken för kondens. Jättebra idé med pallarna, det kan jag hämta gratis från Byggmax(mamma brukar elda upp dem).
Hur är det med kisslukten? Sätter den sig i trädet? För jag ska sova i samma rum och jag måste tänka på att allt går att tvätta. Så att hitta en skiva som klarar det blir kul…
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#2 Vissa kaniner går att toaträna, annars kan man lägga ett plastgolv (som inte ska vara halt) men det viktigare är att se till att hålla hagen ren. Rengör kisshörnet dagligen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja, just ja, en stor bit av plastgolv borde inte vara svårt att få tag i. Min syster ska renovera nya huset, ska se ifall de har något jag kan få.
Jessica Jones (2015-)