Straffbart överge djur?
http://hd.se/inrikes/2014/06/27/c-straffa-dem-som-overger-husdjur/
Vad tycker ni? Jag tror inte att det har någon avskräckande effekt att bara göra det olagligt. Folk vill bara bli av med sina barns kaniner när barnen har tröttnat. Folk som "kasserar" djur bryr sig väl inte om ifall det är lagligt eller ej?
Jag tror det skulle hjälpa… Om föräldrar visste att det var olagligt att exempelvis släppa ut kaniner skulle de nog fundera på varför det är olagligt och sedan inse att det är en idiotisk idé. Men självklart skulle problemet inte försvinna (folk kan ju fortfarande låtsas att någon annan släppte ut kaninen).
Men jo, jag tycker det borde vara olagligt. Har man djur och inte kan ha kvar det har man ansvar att hitta ett nytt hem till djuret. Även om det inte ändrar situationen så kanske det hjälper lite om folk vet att det är emot lagen.
jag tror ändå det finns en rätt stor grupp människor som inte funderar så mycket på saker och ting, och inte riktigt fattar hur fel nåt är förrän det blir olagligt. de har liksom inget eget moraltänkande så de tror i princip att så länge något är tillåtet enligt lag så är det ok. så viss nytta tror jag det kan göra, om inte annat på sikt - att det sjunker in i det allmänna medvetandet
#2 Nej precis! Det jag menade med mitt första stycke. Det finns massa människor som inte tänker en extra gång över saker, typ "kaniner finns ju i naturen, såklart de klarar sig"… Men får de veta att det är olagligt att släppa ut husdjur börjar de kanske fundera… "Ja det ger väl mening då vår kanin inte är van vid det vilda livet"… osv. 😛 Så jag tror att det skulle hjälpa till en viss del.
Ja, det är ju bättre att det är olagligt även om det blir utan påföljd än att det är lagligt som nu. Det ska inte vara ok att överge djur. Det är bättre att tänka till innan man skaffar djur åt små barn, för det vet ju de flesta föräldrar att barn ofta tröttnar snabbt. Kaniner ser ut som gosedjur men de är inte riktigt lämpliga sällskapsdjur för småbarn. Det kan ta lång tid och mycket tålamod innan de blir tama och keliga och barn har oftast inte det tidsperspektivet, de tycker kaninen är dum och tråkig bara.
Det vore sjukt bra!
Men jag tycker att de först och främst borde se till att ALLA kaniner från uppfödare(oavsett kel/utställning/hopp osv)ska öronmärkas så att det går att spåra ägare om de nu blir utsläppta/smiter. Att säga att de går att hitta ägaren genom "färg och teckning" som han så fint sa är ju totalt omöjligt. Hur många viltgråa dvv finns det inte liksom? Bara för att ge ett exempel.
Om folk vet att det går att spåra kaninen tillbaka till dem tror jag att de tänker både en och två gånger extra innan de gör något så korkat som att släppa ut dem i skogen.
#5 Grejen är ju bara den att folk föder upp kaniner för 50 kr styck och de skulle ju inte direkt vilja lägga ner några hundralappar på att öronmärka ungarna. Då ska antingen kaninens värde höjas markant eller så ska priserna för öronmärkning verkligen sänkas. :/
#6, Exakt. Men om det skulle bli krav/lag på att kaninerna måste vara öronmärkta så kan man ju hoppas på att dessa Femtiokronors-säljare skulle ge upp sina avelsplaner och låta de som faktiskt kan tänka sig lägga ner lite pengar på kaninerna sköta avlandet ;D *önskedrömmer*
#7 Ja det vore ju något! 😃