Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 5044 ggr
Helena1978
1

Medelålder?

Hur länge lever en kanin i genomsnitt? Vet att det är väldigt individuellt, men undrar bara vilken ålder flest kaniner uppnår. Jag har fått för mig att 7-9år är vanligt, eller är jag helt ute och cyklar?

Om jag skaffar kanin vill jag gärna att den blir 10-12 år, eller mer, men det kanske hör till ovanligheterna?

[Tilde]
1

Upp till 12 år brukar man väl säga :) Det beror ju såklart på skötsel och om kaninen håller sig frisk hela livet eller om den blir sjuk. :/ Genomsnittet ligger på ca 8 år.

Fridaaaa
1

Ja 6-8 år ungefär, men får kaninen vara frisk och man tar väl hand om den mm så kan de bli ännu äldre, inte helt ovanligt.
Jättekaniner lever i regel kortare än dvärgkaniner

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

taxidriver142
1

Tre av mina kaniner har blivit 9-11 år gamla. En fjärde dog hastigt vid 3½ års ålder utan känd anledning. Min femte och nuvarande är också 3½ år, men pigg och frisk. Så mina kaniner har blivit i genomsnitt 10 år gamla om de inte fått någon allvarlig sjukdom.

[Tilde]
0

#3 Kul! Eller såklart inte de som dog tidigt, men att genomsnittet är så högt hos dig :) Jag hoppas att mina sötnosar också får långa liv 🌺

Emilia2002
0

Min ena kanin är nu 10 år och han är pigg och busig.

🙂