Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 583 ggr
[AnimalLover1]
0

Sele i buren?

Kan kaninen ha selen på sig när den är i buren? Så det ska bli lättare att ta ut kaninen, istället för att den blir rädd när jag ska sätta på selen? Också får den ha selen på i några dagar. Min kanin tycker inte om när man tar honom på magen, när jag ska sätta på selen, det är därför :(

RebeccaG
3

Absolut inte sele i buren.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[AnimalLover1]
0

Okej tack för svaret.

[Tilde]
0

Låter inte bra att ha selen på då kaninen ska kunna tvätta sig utan problem, plus att den kan fasta i saker om selen sitter på i buren.

Du får nog helt enkelt försöka träna honom att det är ok att få selen på. Ge honom godbitar varje gång och ha tålamod! 🙂

[neptunens]
0

Du har ju inte haft honom så länge så om han är otrygg kanske du ska vänta lite med selpromenaderna och låta honom springa av sig i en hage under tiden medans ni jobbar upp bandet mellan er? 🙂

[AnimalLover1]
0

#4 Ja, det är sant, har haft honom i en vecka nu, men problemet är att han verkligen inte tycker om när jag försöker på bandet gå runt om magen, men när han väl har selen på så går det bra, bara det att han inte vill vara utanför buren. Jag har suttit i buren och pratat och klappat då och då i några dagar, han är inte rädd för mig eller så, det går inte heller att bära honom på mitt vänliga vis, ena handen mellan frambenen och andra handen under baken, sen trycker jag honom mot mig, han är nog van vid att bli lyft på nackskinnet men det känns inte bra för mig att göra så.. Ett annat problem är när jag tog ut min hona innan en stund, och sen tog släppte in hennes i buren igen, då började han jaga henne och rida på henne igen som de gjorde för en vecka sen, började de göra upprangordningen igen? Då kan jag ju inte ta ut det? :( Men tack för svaren :)

[Tilde]
0

#5 Är han kastrerad?

Om du bara har haft honom i en vecka borde du ge honom mer tid innan du kör med selen igen. Träna först att lyfta och hålla honom, gör honom van vid att vara utanför buren och känna sig trygg där :)

[AnimalLover1]
0

#6 Jag han är kastrerad :) Men hur ska jag ha honom utanför buren?

[Tilde]
0

#7 Då är det dominans. Om du har kaninerna ihop måste de bestämma rangordning, annars bör du inte ha dem ute samtidigt.

Du kan ju ta ut honom i ett rum eller en hage och sitta där med honom tills han trivs riktigt bra! Sen kan du börja träna honom på att bli lyft och slutligen få på selen utan problem. Jag brukar dock ta hjälp av min sambo att få på sele för jag tycker det är svårt att båda hålla i kaninen och sätta på selen på vissa av dem.

[AnimalLover1]
0

#8 Okej, tack för hjälpen :) Jag har de inte ute tillsammans, det bara när jag släpper in honan i buren igen :(

Fridaaaa
0

Skulle personligen aldrig ha sele i varken bur eller hage. Speciellt inte om de är två eller fler. Risk att de fastnar bland annat. Sedan finns det ingen direkt mening med det. Skönare för kaninen utan.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.