Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettmat-utfodring
Läst 1039 ggr
WilmaDante
0

Vilken blandning?

Funderar på att blanda foder istället för att köpa Carrier då kaninerna inte tycker det är jättegott längre… Men vilken utav dom här blandningarna är bäst? : Cuni nature R-Balance blandat med Royal Rabbit eller Cuni Complete blandat med Royal Rabbit? Och hur mycket kan man ge utav en sån blandning till en hona på 1.2-1.5 kg och till en hane på 1.9-2.4, det var länge sedan jag vägde dom och vågen är sönder… Honan är lejonhuvad och hanen är en lejonhuvad dvärgvädur, om det gör det lättare :) På sommaren bor dom i ett hus på nätterna och på morgonen öppnar jag huset så att dom kan springa lösa i en rasthage på minst 12 kompostgaller (dom bor tillsammans, hanen är kastrerad) och på vintern bor dom i en "hylla" som vi har gjort om till en bur med öppning och sedan får dom springa lösa i stallet på dagarna (då hästarna är ute). Skrev med det för att det kanske kunde vara bra att veta ;) Jat har dom som sällskapskaniner som jag är ute och går med nästan varje dag och hopptränar varje till varannan vecka :) Är ganska ny på det här med att blanda foder :) Blev ganska rörigt… Vet inte om jag har skrivit detta på rätt ställe, men får se hur det går :) Tack på förhand :)

nosa98
0

jag vet inte om jag är mycket till hjälp men jag tycker alltid att det är lättast att blanda lite av nya fodret i början och sedan långsamt öka på med det nya fodret och till sist tar man bort det gamla när kaninerna har vant sig vid det nya.

och min fråga till dig är: vilket foder använder du är det Cuni nature R-Balance eller Cuni Complete eller du använder Royal rabbit?

MVH NOSA 

WilmaDante
0

#1 Okej :) Jag använder Cuni Nature bara… :) Blandat med Carrier :) Och har hört att Carrier inte ska vara så bra, så jsg vill byta… ;)

nosa98
0

Det jag tycker du kan göra när du skaffar det nya fodret är att du blandar lite i taget i det gamla fodret så att kaninerna sakta vänjer sig medans du sedan ökar på med det nya fodret. Det kanske är lite rörigt men jag hoppas du förstår vad jag menar, är inte så bra på att förklara saker.

MVH NOSA 

WilmaDante
0

#3 Toppen, det ska jag tänka på :)

nosa98
0

Varsågod alltid lika roligt att hjälpa till

MVH NOSA