Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettmat-utfodring
Läst 2298 ggr
WilmaDante
2

Vitaminbrist kanin?

Jag funderar på om min hona har vitaminbrist. Kan kaniner få det? I så fall vad kan man göra för att få i henne vitaminer om hon inte är matglad medan hennes burkompis måste banta och inte får så mycket pelets. Om jag ger dem grönsaker eller gräs så är det redan slut när hon vågar sig fram till matskålen eller vågar börja äta. Hon är väldigt kräsen så alla grönsaker passar inte.Jag har testat att släppa ut burkompisen innan, och gett henne havre blandat med peletsen för att hon ska få i sig så mycket fett som möjligt så att hon inte ska gå ner för mycket… Om jag delar på maten blir hon bara arg när man lägger maten framför henne och kastar i väg den ner på stallgolvet (de bor i ett stall och får springa fritt på dagarna).Om jag särar på dem blir båda väldigt deppiga och dricker knappt, så de är väldigt beroende av varandra… Skulle jag kunna hälla i vitaminer i deras vatten?, i så fall vilka vitaminer måste de få i sig?

Fridaaaa
2

Ja det kan dem få. 
Vitaminer i vattnet rekommenderar jag inte, försvinner från vattnet under dagen och så. 

Ge henne gräs/grönsaker i olika delar av buren eller separat, alltså avdelat eller i skilda burar, bara när de äter alltså. Hur pass bra äter hon hö? För det är bland det viktigaste, ska utgöra 80-90 % av kaninens kost.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

WilmaDante
0

De har alltid hö i buren och det är nästan det ända hon äter. Tack för svaret :)

fossingen
1

b12 kan vara bra ibland. Rotfrukter innehåller en hel del vitaminer.

WilmaDante
0

Okej, då ska jag säga till att mamma köper det.