Kastrerad dvärgvädur!
Har kastrerat min sötaste finaste Milla för ca tre veckor sedan. Efter detta har hon blivit väldigt lugn och vill gärna ligga mycket under soffan. Någon som har erfarenhet om hur det kan vara efter en kastrering. Blir de super lugna? Saknar min sprallis. Hon har även blivit mer orolig att gå ut i koppel vilket hon bara älskade förut. Springer nu o gömmer sig när jag tar fram kopplet. Förr sprang hon till dörren o väntade.
Får jag passa på att fråga hur kasteringen gick? Känns som en ganska stor grej att kastera en hona men det är antagligen något jag kommer behöva göra i framtiden:)
Pretty wise //
Det gick faktiskt bättre än väntat! Hon var såklart tagen hela första dygnet efter. Vi fick ha koll på såret så det inte blev rött eller började såsa. Dock var Milla där o drog lite i skorpan så jag blev orolig och åkte till vet men det var fint. Vi fick råd av veterinär när hon vart inlagd för hon kissade dåligt. De gjorde ultraljud o såg att livmodern var något förstorad. Hade inget val, vi vill inte att hon får canser. Men trist att hon blivit så otroligt lugn o trivs under soffan. Morgon o kväll kan hon ösa lite men inte som förr.
Vad bra att det gick bra. Känns verkligen som man måste kastera även honorna nu efter att ha läst hur stora risker det är med att ha dem okasterade.
Nu efter tre veckor är såret helt läkt då?
Får hoppas att hon kommer igång snart, kanske fortfarande är lite tagen!
Pretty wise //
Ja alltså är honan väldigt hormondriven från början kan jag tänka mig att hon kan lugna ner sig mycket. 🙂 Att hon blir rädd för kopplet behöver ju inte vara något permanent. Det kommer hon nog över. :)
Såret är helt läkt nu och håret börjar växa ut. Hoppas hon kommer över rädslan att gå ut, är ju så mysigt. Ja, är nog en bra ide att kastrera även honor när man hört om risk för canser med honorna. Vad dock dö nervös då jag förlorade Min hane för ett år sedan när han skulle kastreras, han klarade inte narkosen :(.
#5 Men va? trodde de var jättestor chans att de klarar narkosen. Hur gammal var han? Ska snart kastera min lille och om de händer något kommer jag nog dö typ!
Pretty wise //
#6 Det är heller inte vanligt att kaninen dör under narkosen, men det kan såklart hända, precis som med andra djur och även människor. Tror det spelar stor roll hur gammal och "fit" kaninen är.. :/
#7 Inte? Har fått höra att ju yngre kaninen är desto bättre. Jag ska antagligen kastera min på en klinik där de inte söver kaninerna så hårt utan kör på lokalbedövning.
Pretty wise //
#8 Ja jag menade det. Är det en gamling är nog risken större att kaninen inte klarar sig. Men jag vet inte riktigt var den gränsen går. 🤐 En kanin på några få år borde inte vara några problem så länge den är frisk och kry.
#Jaha! Råkade nog missförstå dig då :)
Pretty wise //
#10 Där jag råkade ut för olyckan sa de att under tio år hade det bara hänt en gång tidigare. Klart min prins blev nummer två :(. Hu vad jag grät! Glömmer aldrig den eftermiddagen. Men som sagt verkar annars vara ganska ovanligt. Man ska välja bra klinik där de har erfarenhet. Det kommer gå bra för dig och kastrera :).
#11 Usch vilken otur! Vaknade han helt enkelt inte upp eller kände du att de var klinikens fel? Din stackare :(
Jag hoppas det, men kommer väl gå på nålar hela dagen och hålla tummarna så hårt jag bara kan!!
Pretty wise //
Han vaknade inte upp, kände att de var lite nonchalanta från början. Vet inte om jag inbillar mig men allt har gått jätte bra med Milla när hon kastrerades på annan klinik trots att hon också är liten och hon gjorde tom större ingrepp. Ja, hu vad ont jag hade i hjärtat, jag anklagade mig själv, varför och tänk att jag lockade ut honom ur buren o var så glad.. Hej då, vi ses snart, puss o kram. Ville ta farväl av honom sen, var helt sjukt. Han låg där så söt o rar. Kunde inte fatta.jag bara grät o grät floder över honom och britsen han låg på. Ja, jag lärde mig att jag endast vänder mig till seriösa och erfarna kliniker nu. Var inte orolig nu för det kommer gå jätte bra för dig! Jag hade otur, har inte hört någon som varit med om det.
#13 Vilket dåligt bemötande du fick! Hade min kanin avlidit vid ett såpass enkelt ingrepp hade jag ifrågasatt allt, hade nog inte kunnat acceptera att han var borta. Förstår att du måste blivit otroligt ledsen, de måste ju kommit som en chock för dig.
Tur att det gick så bra för din andra kanin! Jag ska också leta runt noga innan jag bestämmer mig. Har en liten klinik som min uppfödare rekommendera som verkar bra, skrev ett lite med vetrinären där och det verkade lovande.
Pretty wise //
Det gör du rätt i, alltså att kolla upp lite innan :).