Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettavel-och-ungar
Läst 891 ggr
Milta.
0

Ofrivillig syskonparning, frågor

Såg idag att Cleo(8 månader) har börjat bädda, hon har också lagt på sig mycket vikt under kort tid(ev. dräktig). Blev därför misstänksam och bestämde mig för att kolla hennes "systers" kön. Blev självklart chockad när jag upptäckte att det var en hane.

Jag har tidigare haft en hona vars ungar blev dödfödda, så jag har en del erfarenheter från hennes dräktighet. Cleo tillåter mig dock inte att känna under magen då hon blir piper, så har inte kunnat känna fosterrörelser, men magen är väldigt spänd.

Min syster tränade hoppning med Cleo för en vecka sedan, då vi självklart inte hade en aning om att hon kunde vara dräktig, då vi som sagt litade på den könsbestämning som gjorts. Läste nyss att dräktiga honor absolut inte får hoppa eftersom det kan äventyra ungarnas liv och att de i värsta fall kan dö.

Jag vet även att syskonparning kan ge helt friska ungar, men att defekter som bettfel och liknande kan förekomma, om det förekommit i tidigare parningar. Har dock inte förekommit i den här släkten, vad jag vet.

Men jag undrar lite angående Cleos bo. Det är väldigt lite päls och mycket hö. Är det stor risk att de eventuella ungarna fryser ihjäl? Har bolåda, men den har använts av min andra kaninhona när hon var dräktig, kan den eventuella lukten som finns kvar göra Cleo stressad? Funderar eventuellt på att bygga en ny bolåda och flytta boet dit. Men hon kan ju ha allt från timmar till veckor kvar av dräktigheten. Vill ju ogärna störa henne mer än nödvändigt.

Tacksam för svar och råd.

Starfall
0

Hej! Det här är något som tyvärr lätt händer, men tur att ni upptäckte det nu och inte efter att ungarna fötts. Då hade förmodligen hanen hunnit para sig med henne igen med ytterligare en kull som följd. Så, bra att ni upptäckte det nu alltså. Att ungarna är resultat av en syskonparning behöver inte betyda att det är något dåligt, likaväl som dom dåliga anslagen kan fördubblas så kan även de bra anlagen fördubblas. Vet att i vissa djurslag är dessa parningar mycket vanliga och då kallas det ofta för "linjeavel". Ang. boet så är det så att många honor inte boar med päls förrän precis FÖRE förlossningen. Så var det iallafall när min kaninhona fick ungar. Det var förresten också ett resultat av syskonparning då hanen lyckades äta sig ut ur sin bur och tog sig in till honan. Det gick bra med den kullen. Hade kontakt med deras nya ägare och kaninerna levde långa friska liv. Lycka till med kaninfamiljen! :)

Milta.
0

Tack så mycket Caroline för att du tog dig tid att svara trots att det är så sent på kvällen!

Milta.
0

Uppdatering: Idag fick Cleo 4 dödfödda ungar..

[neptunens]
0

Alltid trist med döfödda ungar, men eftersom det inte var en planerad kull så kanske det var lika bra ändå🙂

Milta.
0

Ja, vi resonerar också så :)

Känns skönt att förlossningen gick så fort och bra som den gjorde.