Para kaninerna eller inte?
Hej.
Jag har funderat på att para min hona Lillemor och Min hane Lurwas (lejonhuvade dvv) men mamma säger att jag måste veta allt om det ifall jag ska göra det. Så jag tänkte fråga lite som ni andra kaninvetare kan svara på.
- Hur gamla måste de vara?
- När på året? (de är just nu utekaniner)
- Vad behövs för att Lillemor och ungarna ska klara sig?
Skriv gärna lite mer om hur och sånt.
Tack på förhand.🙂
OBS!! Lillemor är bara en vecka yngre än Lurwas men hon är väldigt liten i själva kroppen och han är stor för att vara dvärgvädur.
Här ser ni skillnaden😐
Skit i andras åsikter, kör på vad du själv tycker
Minst 7-8 månader anser jag upp till 1½-2 års ålder för första kullen. Beror lite på honan och så, men inte innan 7 månaders ålder anser jag.
Bor de ute hade jag väntat att para till nu mars/arpil, så kommer ungarna i april/maj
Ser att båda är brokade, då kan du inte para dem. Brokad + brokad kan ge vitscheck = inte bra. De flesta dör då innan 1 års ålder, magproblem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker först och främst om man ej är en seriös uppfödare att man går in på t.ex. blocket och ser hur många kaniner som söker hem just nu, och fråga sig själv om man verkligen vill öka det antalet 🙂 Det är dock bara enligt mina egna värderingar!
Men om du vill satsa på seriös avel i framtiden måste det börjas någonstans, förstås! så då har jag inga invändningar 😉 Uppfödare här inne kan säkert besvara alla dina frågor.
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#1 okej då ska jag absolut inte para dom. Då får jag vänta tills jag kanske skaffar en till kanin men tack ändå 🙂
#2 Jag ska inte para dom eftersom att det inte gick som jag fick förklarat för mig nu. Men tack ändå🙂
#3 Man måste ju inte ta kull heller. Jag har 6 st honor men kommer inte ta kull på någon av dem, då det redan finns så många kaniner som behöver nya hem, finns många uppfödare, både reggade och oreggade, samt att det är alltid en risk att para sin hona. 🙂 Så njut av kaninlivet du 🙂
#4 Jag tror jag ska skaffa en rex hona eller hane jag vet inte riktigt. Men kan man ha rex och dvv tillsammans?🙂
#5 Vilken rex syftar du på? Liten rex eller vanlig rex?
Jag vet en som har en vanlig rex med en lejonhuvad dvv och det fungerar bra. Men de kräver större yta än dvärgkaniner.
Men liten rex kanske är mer passande? 🙂
#6 jag vill ha en liten rex för att jag gillar små kaniner mer än stora.
Fast först måste jag övertala mamma om en till kanin😛 så det får bli ett projekt till sommaren när jag är ledig🙂
#7 Men kastrera din hane annars och låt dem bo ihop? 🙂
#8 Jag ska kastrera honom men han är bara 9 veckor nu🙂
#9 Okej 🙂