Frysta grönsaker?
Hej på er! Ville fråga, kan man ge frysta grönsaker till kaninen? Har läst runt lite och en del säger ja, andra säger nej- men helt utan förklaring.
Naturligtvis ska de tinas och sköljas innan. Men idag i affären, när jag köpte spenat och paprika till min lilla älskling tänkte jag att det måste väl vara en strålande ide att kunna varva med lite frysta grönsaker ibland? Så som broccoli, blomkål och brysselkål?
Naturligtvis ska han få sitt vanliga- hö, pellets, färskt grönt. Men ibland hinner grönsakerna bli dåliga innan han ätit upp allt, så då tänkte jag att det kunde vara bra att kunna varva med lite ur frysen. Tinade och sköljda såklart.
Vore fint med svar, vill ju inte riskera hans hälsa, men kan samtidigt inte förstå varför han INTE skulle kunna få dessa grönsaker.
Ser fram emot era svar! :-)
Ändrade din rubrik och i texten. Tänk på att inte överanvända utropstecken och frågetecken, främst för synskadades skull.
Ja det går att ge. Men jag personligen föredrar färska. Mina får bara 1-4 ggr/vecka och är 6 st samt att jag har marsvin så går alltid åt här ändå.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok :-) Tack för svar!
Det går väll men mina kaniner petar inte ens i sina grönsaker om dem varit frysta. Sen om man köper grönsaker direkt från frysdisken så får man ju tänka på att dem inte har lika mycket vitaminer som färska och blir ofta gummi-aktiga i smaken, så tycker inte att de är en såndär kanon idé men självklart funkar det :)
Ja, man kan ge frysta grönsaker. Jag tinar upp broccoli och brysselkål en dag före jag ger dem. De älskar dem och de är klart mkt billigare också. Fryser också ner groddar eftersom jag gör i massor och tinar upp eftersom.
NÄRINGSGUIDE
Tack för era svar! Då kan jag fortsätta att ge lite tinat ibland. Oftast får han färska, men det är kul att kunna variera lite mer. //Linda
Jag ser inga problem i att ge frysta, det där med att vitaminerna försvinner osv då de fryses har jag hört att det inte stämmer :p dock så gillar mina djur inte frysta lika mycket som färska, men det beror ju på hur kräsna dom är haha! ;)
Jag ger endast färska ekologiska grönsaker :) Men kan kan man väl. 🙂