extremt överviktig kanin
Hej!
Det är så att jag har en dvärgvädur (visserligen inte dvärg men vänder mig hit ändå) som jag "räddade" ifrån ett deprimerande liv för ett tag sen men denna är extremt överviktig. Det känns som om hon ska sprängas om hon blir större, och samtidigt är hon hungrig hela tiden så jag vet inte riktigt vad jag ska göra?
Vad kan jag mata henne med så hon får äta så hon blir nöjd men som är fettsnålt? Kan hon leva bara på hö i en vecka?
Nu har jag inte dvärgkaniner men kaniner.
Våra kaniner lever på hö året om och äter bara kraftfoder (vilket pellets är) om dom är gravida el ammar (eller om nån skulle vara sjuk el det är extremt mega jättemycketkallt skulle vi ge också)
Kolla bara upp så det är bra hö, ge kvistar regelbundet (det är ju också fiberrikt) och när du ger grönsaker m.m. för vitaminer så satsa på kalorisnåla sådana tex persilja istället för morot 🙂
Däremot kan det vara bra att fasa ut pelletsen (el vad du nu ger) långsamt som alltid med kaniner.
l'm back
Hö och vatten är en bra diet nu i början. Du kan ge henne lite pellets, men då kan du sprida ut pelletsen i buren alternativt gömma det i höet så att hon får använda sin hjärna för att leta upp det. Du kan även skaffa en aktiveringsboll som du lägger pelletsen i. Funkar också lika bra med grönsaker eller frukter.
// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner
Stort tack för tipsen! Det ska jag prova. Det där med aktiveringsbollen var intressant, för hon är en tänkare i allmänhet så det skulle passa henne! Tack
HÖ, HÖ OCH ÅTER HÖ :) (och vatten såklart). Vad fint av dig att du tagit hand om ninisen. Aktiveringsboll med lite pellets i rekommenderar jag också. Du har fått bra tips, hoppas kaninen mår bättre snart. Kram
Tack :-) De förstärkte hela hö-grejen det du skrev! Känner mig så elak men det är ju för hennes bästa.
Vi får hoppas det, ska försöka motionera henne också bättre men hon är så vild och otymplig så selet halkar av :p Bättre lycka senare, får ha lite tålamod med henne bara.
Kram!
#5 Om selen halkar av så sitter den inte som den ska.
Vad är det för sele du har?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har ett sånt där sele som ska vara jätteuniversalt och jättesnällt, det är lite elastiskt och trycker inte åt runt halsen, det set ut som en avlång ögla man sätter kaninens framben i och spänner åt på ryggen med en liten… som spännbandsspänne typ? Haha de där lät som ett tortyrredskap men hoppas du förstår :p
Saken är den att hon är så himla hal och formlös liksom… kanske får ta ett vanligt sele men är så emot att det ska trycka och vara "strypaktigt", har alltid varit väldigt tillmötesgående emot mina djur.
Se till att hon har stort utrymme att röra sig på. Om hon inte har det se till att motionera henne gärna 1 gång per dag eller mer. Om man ska börja med hö dieten se till att du minskar med kraftfoder väldigt långsam. Sen om hon är hungrig funkar det ju med nån grönsak och mycket hö.