Tiggande äldre herre
Hejsan!
Jag har en liten undran om tiggande kaniner. Vår 10-årige Legolas tigger nämligen otroligt mycket. Så fort man kommer inom synhåll så ställer han sig på bakbenen i buren och vill ha något, går man förbi så springer han efter. Och får han väl något så beter han sig som om han inte sett mat på flera dar.
Jag ger honom sällan något annat än hö, vatten och vanligt färdigblandat kaninfoder, ibland nån frukt eller grönsak. Mina kära föräldrar däremot matar honom med knäckebröd. Mycket knäckebröd. Inte varje dag, men nästan.
Legolas är min mammas och vi har haft honom nästan hela tiden sen han var liten. Under ett par år lämnade vi bort honom till en av mammas bekanta, pga att vi skaffade katt. För x antal år sedan hämtade vi tillbaka honom när vi fick höra att dom skulle skjuta honom. Hos den familjen fick han äta allt möjligt. Även människogodis.
Iallafall, vad jag undrar är, vad kan jag göra? Han är ju bortskämd, går det att träna bort? Och, finns det någon mer därute som har tiggande kaniner.
Tjoflöjt 😉
// Sandra
Jag vet inte om det går att göra något. Kanske vill han bara bli klappad? Min kanin bril ju jätteglad när hon ser mig och ställer sig på gallret och springer runt och efter mig. Hon är väldigt tacksam om man bara kliar henne.
Har du bestämmda tider du matar honom? För om man har det kan han lära sig när det är matdags. Tror att dom flesta kaniner "tigger" när man kommer.
Frida
Han tycker inte direkt om att bli klappad, han tror att man ska lyfta upp honom då. Brukar alltid hälsa på honom när jag går förbi, och han är ju social o sådär men när han väl fattar att man inte har nåt gott så struntar han i en.
Bestämda tider har vi inte, men det ska jag nog börja med det både till kaninen och katterna.
Tack för svar!
Det låter inte som så bra mat tycker jag, kaninblandningen och knäckebrödet. Har ni inga vanliga pellets (alltså endast pellets och ingen blandning)? För då kan man ju ge en pelletsbit som "godis" 🙂
Alla mina kaniner tigger, det gör väl de flesta djur. Att inte kunna äta (gott, dvs. grönsaker eller pellets) när man vill gör väl så de flesta tigger så fort de får chansen. Men sen tigger de ju inte bara mat, utan kel också! :)
Hemsk familj som sa det där med att skjuta honom - och gav honom godis! Usch! Fattar inte varför såna människor ens skaffar djur till att börja med…