Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettmat-utfodring
Läst 2046 ggr
Zofia89
3

Vem matar?

Hej!

Tänkte att det kunde vara intressant att höra hur ni har det med matandet av kaninerna =) Jag undrar om ni själva matar, matar någon annan också eller bara 1 person som sköter maten?

Här är det närmast jag som sköter matandet, men eftersom våra 2 dvärgvädurar bor ute och vi bor grannar med svärföräldrarna så är svärmor typ varje dag och ger mat till dem. Detta gillar inte jag eftersom jag vill veta vad och hur mycket mina kaniner äter. Ibland blir jag orolig när de inte äter men sen kommer det fram att svärmor varit där. 

Det svåra är att hon är nästan 70 och har inte så mycket att göra så hon tycker det är kul när hon kan sköta om kaninerna lite och vi har inte haft hjärta att säga till henne att vi inte vill att hon springer där och matar dem… 

Nu har vår hane lös mage och jag har sagt till svärföräldrarna att de inte får ge nåt utan de får enbart hö och vatten nu, hoppas verkligen att de fattade men det tror jag nog =) Har även satt fast en lapp på buren att man inte får mata dem =)

Så, hur har ni det? =)

[RC1393]
1

Jag sköter ensam om allt, pappa plockar gräs åt dem ibland på sommaren då han tycker synd om dem😛

är jag borta ber jag min syster eller mamma, men de är inte mer engagerade en så tyvärr.

Fridaaaa
1

Jag matar 🙂
Sambon gör det om jag har långa dagar eller så. Annars är det huvudsak jag som sköter det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[neptunens]
1

Jag sköter om dem när jag är hemma, när jag jobbar borta matar pappa dem på min order 🙂
Det händer ibland att pappa ger dem grenar från äppelträdet utan att jag sagt det, men det gör varken mig eller kaninerna något :p

[MiniPim]
1

Jag matar mina kaniner själv. Men mina föräldrar brukar också ge maskrosblad och gräs till dem på sommaren,o ch ifall jag är borta/sjuk så hjälper de mig. :)

[Tilde]
1

Jag har 4 kaniner och gör allt själv :) Förutom om jag kommer hem sent eller liknande, så matar sambon dem.

[_annaH]
1

Jag sköter allt själv. Är jag bortrest så sköter mamma det :) 

Pappa klipper grenar ibland och ger dom och plockar lite gräs på sommaren.

misspeerfect
0

Jag sköter allt med min kanin själv!

Är jag borta eller så, så matar min sambo honom på min order 😃

Med Vänliga Hälsningar Från Lilla Mig!Hjärta

Sushisäl
0

Jag eller sambon matar beroende på vem som stiger upp först och vem som är hemma på kvällen. Det är dock alltid jag som ger djuren hö eftersom sambon är allergisk.

Linda1977
0

Jag sköter matning själv, åker vi bort brukar sambons bror (som bor på andra sidan vägen) ställa upp. //Linda

Corneliaae
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sköter allt själv, då ingen i min familj är särkilt omtyckt av min lilla Cosmos. Och då de är lite rädda för honom vill jag inte att de ska göra de så han märker det. Han kan slåss lite med tassarna mot okända människor när man ska sätta in matskålen igen. Men aldrig bitit någon!

[Mi-rand-a]
0

jag gör allt själv :)

Hoppetossan92
0

Jag gör allt själv :) Förutom när jag är bortrest så pass långt att jag inte kan köra hemom för att fodra dem då fixar mamma det eller ngn annan beroende på vem som är hemma :)

Lena90
0

Jag sköter min själv och skulle jag vara iväg så gör sambon det.

TS, en tanke jag fick. Du skulle kunna ha en typ liten "korg" eller liknande bredvid buren där du lägger typ morötter, äpplen eller något annat gott så kan din svärmor om hon nu går bort en runda till den, få ge en liten morotsbit eller två till kaninen. På så sätt får hon nöjet att ge något gott och du har koll på vad din kanin får att äta. Och säga att hon inte får ta med sig egen mat utan att du får se vad det är utan det är bara "godiskorgen" som gäller :) Var en tanke bara :)

Carpe diem!

[Sparkle]
0

Jag och mina två systrar gör det, vi har nio kaniner varav sju är jätteraser:)

MonaLia
0

Jag och min mamma turas om, beroende på vem som har mest bråttom på morgon osv haha!

moomiis2
0

Jag och min syster har varsin dvärgvädur+ min lillasysters(6 år) dvärgvädur. Jag matar mest min kanin och min lillasysters kanin bara vissa gånger matar jag min storasysters kanin och ibland så matar min stora syster alla kaniner eller så matar hon enbart sin egen. Så lite turas om fast det oftast är det jag som matar :)

alvis112
0

Jag matar om jag inte är bortrest. Då matar mamma ;)

[Saraskaniner]
0

Jag matar själv. Men pappa frågar ofta om han inte ska hjälpa till.;) Men är jag borta är det någon annan i familjen som hjälper mig!:)

Boschkis
0

Jag och min sambo delar på ansvaret över våra tre. Den som har mest tid på morgonen och är hemma först på eftermiddagen fixar kaninerna (:

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Rabbit Pages
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och fästmannen delar på ansvaret, när det är matdags här hemma
"Dags att mata långöronen. Jag gör det."
"Jag vill också!"
Och så sitter vi och tittar på när de äter - är så sött och mysigt att höra hur de tuggar och tuggar. 

Är vi borta, vilket är sällan, har vi våra närmsta vänner på samma gata, som matar dem och går över flera gånger om dagen och kollar till dem, samt låter dem hoppa runt lite utanför buren.