Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: allmänt
Läst 717 ggr
Stephany_
0

Farligt eller bara tarmrörelser?

Är lite orolig för mina kaniner men vet inte om jag nojjar i onödan eller om det är befogat. Det ser ut som att något "bubblar" i deras magar. Det ser nästan ut som att de är gravida och att det är bebisar som rör sig därinne. Även på hanen. Båda är kastrerade, hona och hane. Har haft kontakt med veterinär och befarade att de hade mask eller något som lagt ägg och bodde i magen på dem. Detta avfärdade veterinären och sa att det bara var tarmrörelser. De äter och dricker med god aptit, bajsar fina pluppar som aldrig förr och hoppar och studsar varvat med vältrande och allmänt välmående. Är det vanligt att kaniner har så kraftiga tarmrörelser att man tydligt kan se det? De verkar inte ha ont utav det men jag har svårt att tro att det kan vara skönt. Jag tycker jag är väldigt ordentlig med deras mat, alltid tillgång till bra hö, 2 msk cuni complete och grönsaker varje dag i måttliga mängder. Hittar ingen info om kaninens tarmrörelser på nätet så jag undrar om detta är något ni tänkt på hos era kaniner? Är väldigt tacksam för iaktagelser och svar :) Funderar på att ge dem en kur Axilur.

fossingen
0

Ja, tarmrörelser är riktigt tydliga speciellt när dom ligger på sidan. Det är helt normalt.