Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: mat-utfodring
Läst 2899 ggr
kaninlyckan
0

Är det farligt att ge gran?

Många säger olika det här med gran/barr från kungsgran/vanlig gran

*r det farligt att ge kaniner det?  Vissa säger att det är ofarligt visa andra säger att det är farligt i stor mängd så vill kolla med er

[RC1393]
0

Jag har aldrig hört att det ska vara farligt, men ge grenar från vanlig gran (rödgran), det blir ju så dyrt och svårt för dig att få tag på kungsgran! :P Har du en odlad julgran är det mest troligt en kungsgran, och jag vet inte vad det ska vara för skillnad att ge kungsgran än att ge vanlig rödgran ;) Mina brukar dock inte tycka så bra om granar, grenar från lövträd är bättre tycker dem, men ge inte björk på vintern bara :)

Fridaaaa
0

Viss gran är farlig. Men minns inte vilken tyvärr.

Men jag hade inte gett dem gran från granar som man köper utanför affärer osv, man vet aldrig om de är besprutade med något, är svenska ect.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
0

Man kan ge vanlig gran som finns i skogen, fast inte kungsgran och sånna köpa granar. Flört

NovaPh
0

de kunde väll äta rödgran?

zezagena
0

Barrväxter från skogen -gran, tall och en är bra ge spec nu på vintern,  ej ädelgranar el Tuja ( växer väl inte vilt i vårt land men i trädgård/parker), som giftiga

Vanlig julgran ( rödgran), är ju vanligtvis besprutad o förgiftad så den olämplig ge om man nu ej köpt ekologiskt odlad sådan 😉

Lena90
0

#1 Nyfiken, varför ska man inte ge björk på vintern?
Nu ger jag inte det till min utan hon får asp :)

Carpe diem!

zezagena
2

Visst kan du ge björk på vintern oxå, klipp barabort minst 5 cm av grentoppen där de samlar gift vintetid för att skydda sej bli uppäten😉