Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 698 ggr
Corneliaae
0

Gallerbitande hane

Hej! Min 5 månaders hankanin biter i gallret under kvällar/nätter/morgon Alltså när jag ligger & sover vilket gör att jag inte kan sova alls mycket. Jag har provad precis allt, lagt filt över buren aktiverat han mer, han har fått mer grenar att gnaga på eller morötter, fått vara ute mer på dagarna osv. Känns som om han bara jävlas med mig för så fort jag går till buren & öppnar hoppar han upp i min famn eller sätter tassarna i mitt knä! Skulle gärna behöva hjälp med detta!!

alvis112
0

Gallerbitning kan betyda mycket. Din kanin vill troligen ha din uppmärksamhet eftersom han hoppar upp i ditt knä, men det kan också betyda att han bara vill komma ut. Inga djur gillar att vara instängda i en bur och de skulle gärna villa ha tillgång till att springa när de vill…

alvis112
0

Glömde skriva att om du vill att han ska sluta, så ge honom inte en morot eller något gott för att glömma bort gallret, då tror han att han kommer få godis varje gång han biter på gallret :P

[krysopras]
0

Min ena kanin bor mest i sovrummet och han brukar väsnas på morgnarna för att jag ska stiga upp och vara rolig. Om jag inte går upp  hoppar han upp i sängen och tuggar på mitt hår. Han har lärt sig att det funkar. Jag hade blivit tokig av att ha en kanin i bur i mitt sovrum, för kaniner väsnas gärna på natten och morgonen innan det blir ljust. 

Din kanin är i sin busigaste ålder just nu. 

Kanske skulle du kunna kaninsäkra ditt rum och träna din kanin att gå på låda, men det är lättast om han är kastrerad. Om han får vara ute i ditt rum på dagarna kanske han sover godare på natten (då kan han vara i buren).

Förstår att det är jobbigt för dig att inte få sova. Men han gör det inte för att djävlas, han gör det för att han tycker om dig och vill vara med dig. Precis som en hundvalp eller t o m ett litet barn.

Anoki
0

Det största misstaget är att gå till kaninen när den gnager på gallret, det är just det den vill. Låt sen istället gnaga på gallret, och när den slutat så går du dit. 

Har själv en hane som är gallerbitande, som bodde inne ett tag. Använde den metoden vilket funkade ypperligt. Men sen var han även lösgående i rummet under dagtid. 

Nu när han är ute gnager han också på gallret, men tonåring som han är så är det inte jättemycket att göra mer än att inte gå till honom just när han gnager, ytan jag väntar helt enkelt med att ta ut honom tills han inte söker min uppmärksamhet.

hannis :)
0

har haft precis samma problem med min sju månaders kanin, jag löste det genom att inreda buren med vedträn kvistar och annat så han glömde bort gallret :)

med vänliga hälsningar Hanna & djuren