Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: avel-och-ungar
Läst 1962 ggr
Rhani
0

6/11-13 (S) Dvv satin finnes

Har en kull på 4 rara satiner födda 14/10 som söker nya hem. De är flyttklara i mitten av december och är då bettfelskontrollerade samt får med sig härstamningsbevis och övergångsfoder.

Jag skulle behöva hjälp av er andra proffs att färgbestämma två av dem.. :) Könen är preliminära då jag lyckades ta fel på en i förra kullen.. :P

Rhani
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hona 1 - havanna wiener ❤️

Rhani
0

samma tös

Rhani
0

Hona nr 2 - Behöver hjälp med färgen här.. :)
Är hon gul/svart japan, eller gul/havanna (kan man vara det?) och är det ens gul färg? Det är inte samma nyans som pappan, vare sig på det gula eller "svarta". Den här är mer brun än svart.. Wiener VÖ Satin är hon iallafall.. :)

Rhani
0

andra sidan..

Rhani
0

framifrån.. öronen är på väg ner..

Rhani
0

Sedan har vi en hane som jag misstänker ev blir enkelmanad, för han är mycket lurvigare än de andra. Vad tror ni? 

Han är japan men färgen är mest lik sachengold när jag googlat runt.. Nån trodde kanel på kanin i fokus.. Det syns så lite av den andra färgen att det är svårt att avgöra vad den är.. satinet mörkar ju färgen lite oxå.. Vad är han för färg?

[lucke]
0

Måste bara säga att hona #1 var oerhört söt, vilken vacker färg😍

Rhani
0

samma kille..

Rhani
0

igen..

Rhani
0

#7 - Tusen tack! 🙂

Rhani
0

Svart kille

Rhani
0

en till..

Rhani
0

mamma Doris

Rhani
0

Doris igen..

Rhani
0

Pappa Curry

Rhani
0

en till..

Rhani
0

Pappas härstamningsbevis

Rhani
0

Mammas…

[Yasminjohanna]
0

Går det att fixa transport till Stockholm?

[Yasminjohanna]
0

??

Rhani
0

Kan göra ett inlägg på djurtransporthjälpen på fejan och kolla om nån ska upp. Det finns några liknande ställen man kan fråga runt oxå. :)

[Maskrosen92]
0

Vad kostar de? :)

Anoki
0

Japanerna ser ut som brun/gul, men är inte säker då jag inte är så haj på satin. Men låter ganska logiskt iaf, dock ser #3 ut att vara mer åt de svarta håller än de andra? :)

Rhani
0

#22: Bra fråga.. Hade tänkt 700 för honor och 500 för hanar, men det tyckte nån var dyrt.. Här tar uppfödare 700 och uppåt för satiner.. Fick betala 850:- för en rexvädur nyligen och satinerna låg på samma pris.. Jag lade mig lite lägre eftersom jag tycker att det är lite dyrt, men jag är ju ny så jag vet inte vad som är standardpris i övriga landet. 

#23: Tack! :) Det är nog bara ljuset.. hon är mer brun jämfört med pappan, det är skillnad i färg där..

[Maskrosen92]
0

okej det tycker jag också är dyrt… I skåne  kan man få både satin dvv och rexdvv för ca 400kr/st

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
0

Inget orelevant i tråden tack!
Man får gå efter säljarens priset helt enkelt.
Så inga såna diskussioner, enbart intresserade.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rhani
2

#28: Det var jag som hade frågor kring priset och bad om åsikter 🙂
#25: Ja jag tycker ju att priserna här är lite dyra och vill därför gå ner i pris. Frågan är bara hur mycket. Jag tycker nog att 500:- (oavsett kön) är ett rimligt pris om man beräknar vad man betalar i omkostnader att föda upp dem. 🙂

Fridaaaa
0

#29 Jo fast bättre kanske att göra en egen tråd ang priser och så tänker jag, annars blir det så långt i själva försäljartråden, är för att underlätta 🙂

[Maskrosen92]
0

#29: 500kr kan jag tycka är ett mer rimligt pris :)

Rhani
0

#30: Tack! 🙂 Det är aldrig fel med lite omtanke.. 🙂
#31: Ja, jag bestämde mig för det 🙂

Rhani
0

Nya foton på gullungarna ❤️
Först ut har vi den svarta wiener (har 5-6 vita strån i pannan) hanen

Rhani
0

❤️

Rhani
0

Brun/gul japan lejon hane❤️

OBS! Färgen är inte riktigt så mörk, det blev fel på kontrastinställningen

Rhani
0

❤️

Rhani
0

Brun/gul japan wiener VÖ hona ❤️

OBS! Färgen är inte riktigt så mörk, det blev fel på kontrastinställningen

Rhani
0

❤️

Rhani
0

Havanna Wiener hona❤️

Rhani
0

❤️

Fridaaaa
0

Du kommer inte ha kull som är runt 4 månader eller äldre i mars/april/maj?

Rhani
0

Tja, den här kullen är ju äldre än 4 månader i mars/april/maj… 😉
Jag har en rex dvv SB hane jag vill para om mamman till dessa med som sista kull, men det går tidigast i början av februari, helst senare.
Har ingen annan hona jag planerat para just nu, möjligen isabellan då med samma hane.. Bifogar några foton. Hanen först..

Rhani
0

❤️

Fridaaaa
0

#42 Ok vad synd, för parning vid februari där blir ju för sent 😕 Du har nämligen så fina kaniner 🙂 Synd att #35 är en hane 😕 Men #37 är ju med för söt! Men kan inte köpa nu 😮

Rhani
0

❤️

Rhani
0

Isabellan.. ❤️

Rhani
0

Tja.. det är ju om du köper en som stannar till mars innan du tar hem den.. 😇 eller om tjejen ovan skulle bli dräktig i januari.. 🙂

Fridaaaa
0

#47 Hm ja jo men måste ju ha hona iså fall om det är från kull 😉
Vågar inte tinga så långt innan heller, ifall det ändrar sig.

Rhani
0

Jag är oxå bra grinig över att lejonet är en hane.. 😡hade velat behålla en egentligen, men har inte så många platser här tyvärr.. 😕

Fridaaaa
0

#49 Ja det är synd, vill nämligen inte gå igenom en kastrering till annars hade jag lätt velat ha honom 😛

Rhani
0

Men du… en parning i början av februari.. så föds de i början av mars.. och är 8 veckor i början av maj. Sedan kan de ju stanna nån extra vecka om så önskas.. men vi är ju i maj iallafall.. alltid något.. 🙂

Fridaaaa
0

#51 Som jag skrev innan måste den runt 4 månader senaste slutet på maj 😉 Vill att hon ska ha en kompis innan sommaren och parar inte ihop under 4 månader med en lite äldre hona tyvärr.

Rhani
0

Sofie på Teddytassen rekommenderar varmt en veterinär i Kungälv som hon kastrerat många hos utan problem. 🙂 Jag har inte kastrerat någon (ännu iallafall) och vet inte hur tidigt det görs på hanar. Kunde ju kastrerat honom innan flytt annars?

Rhani
0

Ja just, glömde det ha ha. Har ju hört att de ska vara max 10 veckor om det ska funka med två honor och har inte vågat prova med äldre än så.. Men det kan alltså gå bra med "rätt" individer?

Fridaaaa
0

#53 På tok för långt bort från mig. Har kastrerat en hane hos våran veterinär men jag vill inte gå igenom proceduren igen tyvärr, är det som det hänger på. Samt att om det skulle bli komplikationer (det vet man ju aldrig) blir det ju dessvärre massa mer-kostnader osv. Och sedan måste ju hanen ha egen bur före kastrering och minst 4 veckor efter. Så finns många anledningar till att jag vill ha färdigkastrerad 🙂 Vill inte behöva vara orolig osv heller.

#54 Det där är en myt 🙂
Parade ihop två honor nu i sommar, en som var 2½ år och en som var nästan 1½ år, fungerade helbra. 
Mitt andra honpar så var den ena honan 4 månader, andra lite över året, samt en hona som var runt 4-5 år, gick kanonbra. Så hänger på individerna helt enkelt 🙂