Snabb googling, ppiller för katt? Nae, det kan jag aldrig tänka mig att det skulle funka. 🙂
Vi använder ibland promonsprutor till hankatter för att kemiskt kastrera dem ca ett kvartal istället för att ge surelorinchip som håller i sig upp till två år, då risken med chipen är att de inte återfår fertiliteten. Promon är från början p-piller för kvinnor, men används även till hund och katt, både honor och hanar, i pillerform eller som spruta. Suprelorin är från början till hund men används även till katt. Vissa mediciner används gemensamt till både människa, katt, hund och kanin, därav frågan. 🙂
Jag har faktiskt hört att endel har använt promon på kanin. Men det var på skhrf's forum, vilket är en föråldrad dvs borttagen tråd. Så jag vet ej hur stor bit/dos. Men ett tips är annars att ge munkpeppar i flytande form. Om du har någon brunstig hona. Det dämpar oftast om den är skendräktig eller bökig. Är den riktigt jobbig brukar jag ge 1 ml direkt i munnen.
Tack för tipset!🙂
Min hona på 4 månader miste sin burkompis nyss och jag
behövde ett sällskap snabbt då hon sitter ute och det börjar
bli så kallt. Då är det varmare om man är två. Jag var tvungen
att köpa en hane eftersom hon är såpass gammal.. Den enda
passande honan häromkring som är till salu och van att bo ute
var nästan lika gammal och väldigt motvals av sig. Inte bästa förutsättningen.. Jag vill dock inte att han parar henne om det går
att undvikas, men däremot hade jag gärna tagit en kull efter honom
och en annan hona nästa vår, så jag vill ogärna kastrera heller..
Därav min fundering om en Promon-spruta kan vara en lösning för honom. Vore perfekt om han kan hållas "på vänt" tills dess.. 🙂
#4 Bästa är nog att ringa veterinär och höra :)
#4 P-piller är ju inte 100%. Därför när t.ex katter får det bör man ändå inte låta dem träffa en hane. Så jag hade inte chansat på det även om det hade funnits p-piller för kaniner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5: Japp, ska ringa några kunniga sådana på måndag 🙂
#6: Nej, inte riktigt, men 98-99%. Å andra sidan har jag aldrig haft problem under de 17 år jag fött upp katter och jag har haft en hel del katter och kullar på de tre raser jag sysslat med.. - 40 kullar totalt och ev en på väg, för att vara exakt..🐱
Sedan är det lite skillnad på spruta och piller och om man ger det till hona eller hane. Hanen är inte det minsta intresserad av honor efter att ha fått en och det är just Min hane jag ville ge en, inte honan 🙂
#7 Ok ja jag tror inte det är så bra ändå, om det inte är beprövat på kaniner innan i alla fall, hade inte vågat chansa ialla fall 🙂
(Läste huvudinlägget, och där stod inte kön, så antog att det var hona, eftersom det är det man brukar ge till🙂)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker ändå det är en bra idé att höra med veterinär och kanske pröva. Det skulle vara fenomenalt om det gick :)
Ja, det är många gånger så att det fungerar och det skulle underlätta mycket om det gjorde det. Allt som fungerar på t ex kaniner är ju testat ifrån början.. Det är ju så man fått veta att det funkar. Det blir efterforskning som gäller under veckan 🙂
#10 Härligt! Skulle själv bli sjukt glad om det skulle funka. Skulle underlätta så :)