Banta kanin
Hej. Tycker att min kanin Skruff har gått och blivit tjock.
Vet inte hur jag "bantar" honom på bästa sätt.
Just nu får han max 2 tsk pellets och 2 morötter ( 1 morgon & 1 kväll) och naturligtvis fri tillgång till hö. Han får även 1-2 gånger i veckan ljung och blåbärsris.
Flyttade ihop med min pojkvän för 2 månader sedan vilket gav resultatet att Skruff fick en väldigt "liten" bur jämnfört med innan.
Men när jag är hemma så skuttar han runt i köket och han verkar trivas väldigt bra med att enbart vara ute och skutta när jag är hemma..
Så nu är jag öppen för många olika "bantnings" tips ! 😃
Med Vänliga Hälsningar Från Lilla Mig!
Han behöver inte få två morötter om dagen. En liten bit då och då räcker gott. Kanske du kan ge andra grönsaker som inte är så söta. Det kan vara till exempel selleri, färsk spenat eller grönbladig sallad. Med klöver menar du hö antar jag?
Och försök se till att han rör på sig mycket varje dag :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Haha ja jag menar hö, blev lite fel😛
Tack för tipset, är inte så insatt i vilka grönsaker som inte är "söta"
Får minska på morötterna och ge han något annat att knapra på, så kanske jag ser lite viktnedgång!
Han skuttar runt i köket minst 4 timmar om dagen.🙂
Varsegod! Morötter är bra då de innehåller mycket vitaminer men de innehåller också en hel del socker så en halv morot en gång i veckan räcker gott. Man kan se det som lördagsgodis :) Det borde kunna göra susen.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Jag skulle ge enbart hö och pellets. Inga grönsaker eller dyl. under bantningsperioden.
Han behöver inget annat o knapra på utan har han hö hela tiden så har han alltid något och knapra på 🙂
Okej, tack för tipset/rådet 🙂
Då får jag genast sluta ge han mumsiga morötter och bara ge hö och pellets.🙂
Jag skulle enbart ge hö till en början och sedan lägga till 2msk tills önskad vikt och sedan höja mängden anpassat till kaninen. Det är även viktigt att aktivera kaninen, så gör det extra mycket om du kan.
Självklart kan du ge lite grönsaker ibland även om den "bantar". Ge mindre bitar och inte så ofta. Jag skulle främst ge gurka, paprika, sallad och morot. 🙂
När jag bantade min dvärgvädur minskade jag på pelletsen och alla godsaker som morötter, äpple, tranbär osv. Men jag plockade massor av gröna blad till honom ute, maskrosor och groblad och äppleblad osv. Han fick även olika slags salladsblad och mynta och basilika. Det var i våras. han gick ner 4 hg på 4 månader och blev jättefin. Han hade givetvis hö hela tiden.
Det är svårare så här års när det inte finns grönt ute. Men man kan ta in äpplekvistar, de tycker om att gnaga av barken och det är bra för tänderna + håller dem sysselsatta.
Nu har jag ökat lite på pelletsen för nu ska han inte bli smalare, och han får någon liten morotsbit ibland och han får broccoli och andra grönsaker.
Han är en ganska lat kanin som absolut vägrar gå i koppel, men han rör sig mer nu när han är smal.
Under bantningen vägde jag honom 1 ggr/vecka på köksvågen, i en skål, och skrev upp hans vikt, så att jag hade koll.
Lycka till med din lilla tjockis!