Kaninen bits! Råd?
Hej!
I måndags hämtade vi hem vår lilla kanin, ca 5 månader gammal hona. Omplacering, tänkte vi skulle göra en oönskad kanin en tjänst. Hon är supersocial och cool, är med överallt, jättenyfiken och orädd. Hittar henne både halvvägs upp på i trappan, i soffan, på köksbordet och på stolarna. Allt började bra, hon är så mysig och som förstagångs kaninägare gör vi allt för henne. Hon får bra mat, färskt grönt, hö, nytt vatten, ren bur varje dag och en massa fri tid på golvet och gos och kel. Som sagt, allt började så bra. Men nu j-vlar, hon bits! Och det hårt! Och helt oprovocerat! Hon har inget revirtänk i buren, är bara glad och social, blir gärna klappad och hoppar gladeligen in och ut ur buren om dagarna. Hon har inte gjort några markeringar, utan hon kommer bara fram, ser jättepositiv ut, och så hugger hon. Och precis nu bet hon vår son, hoppade upp i soffan där vi satt och åt fredagsmys och bara attackerade honom.. Vi markerar med ett tydligt nej och in i buren med henne. Men nu är båda barnen livrädda för henne, och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Hjälp någon, snälla? Har läst på mycket om tonårstiden, hormonsvängningar osv. Men hon ahr liksom inget beteende kopplat till bitandet, det kommer från ingenstans, när vi gosar eller leker, eller bara är. Är inte kopplat till mat eller något. Blir jätteledsen, men känner att vi kan inte ha en kanin som barnen är livrädda för. Nu har både sonen och jag rejäla blåmärken :-( Hon krafsar och biter gärna i våra byxor också. Vad gör jag? Snälla kan någon ge förslag på vad jag kan göra? Just nu tänker jag på att ta bort henne :-(
Är hon kastrerad? Hon är ju tonårsslyngel nu och beteendet kan förbättras med en kastrering, dessutom minimerar man då risken för livmodercancer. Kastrering bör ske från tidigast 6 månaders ålder. Lycka till🙂
Vi vet inte när hon är född, troligtvis i jul. Hon är inte kastrerad… än. Har funderat kring om hon markerar revir, testar gränser eller vad hon gör. Men det är otroligt tråkigt att hon bits, speciellt barnen!
Jag förstår att det är trist! Om ni är fäst vid henne (förutom detta med bitandet då) så kan det vara en god idé att kastrera. Är hon född i julas så har hon åldern inne nu. Se bara till att det görs hos en duktig och kaninvan veterinär! Ang vad bitandet beror på så verkar det mer som att testa gränser än att vakta revir eftersom det sker utanför hennes bur? Verkar hon må bra fysiskt- äter, dricker och bajsar hon normalt, verkar inte ha ont eller fel på tänderna? Bra att kolla upp så att ens djur är fysiskt frisk, så det inte beror på att hon har ont eller så.
Förlåt, det skulle stå juli. Ja, hon har god aptit och verkar må väldigt bra i övrigt. Hon skuttar runt och gör små glädjehopp. Vi hämtade henne i måndags och kanske att hon har blivit lite surare än vad hon var de första dagarna. Hon är så charmig och har bjudit på så många härliga skratt med sin framfart, och hela hennes kroppsspråk visar glädje och nyfikenhet, som jag tolkar det iaf. Men jag undrar om hon inte trivs hos oss, trots sin framfart? Blir så ledsen att barnen är så rädda nu, och även jag är stel omkring henne, fast jag iten försöker visa det :-(
Det låter ju mer som tonårsodåga, om hon verkar må fysiskt bra🤔. Jag skulle avvakta ett par månader och kastrera vid 6 månaders ålder. Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av aggressiv kanin (eller hona för den delen),hoppas du kan få lite fler synpunkter. Här står det iaf om kastrering av kanin: http://www.djurklinikenroslagstull.se/behandlingar-tjanster/operation/kastrering/kastrering-av-kanin Min hane är kastrerad och jag har bara positivt att säga om resultatet🙂
Tack, ja vi ska fortsätta försöka. Hon är ett så härligt tillskott i familjen, får vi bara bort bitandet så kommer det bli jättebra! Har beställt ny bur som är på väg, med liten kisslåda och leksaker mm. Hoppas en större bur ska göra henne lugnare också, samt att den är högre. Vi gör allt vi kan för att det ska bli bättre, får se om vi lyckas! Tack för svar!!
Testa munkpeppar. Har en riktig revirhynda som har bitit mig otals ggr pga brunst. Munkpeppar har förändrat henne totalt och hon är mycket lugnare att hantera.
#6 Det låter toppen att ni har en sån positiv inställning👍Håller tummar och tassar för att allt blir bra (vilket jag tror att det blir)- håll oss gärna uppdaterade med hur det går☀️
#7 Spännande, vad är munkpeppar och hur används det?
#7 Har man detta på fingrarna eller liknande 😃☀️
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
#8 #9 Det är en örtextrakt. Heter egentligen Agnus Castus. Den minskar pms, m.m. Finns i olika former, dvs pulver, hel och flytande. Jag ger flytande direkt i munnen.
Hur vet/ser man om en hona är brunstig? Är ju så ny med detta att äga kanin :-) Idag har Sara sovit nästan hela dagen, bara varit ute korta svängar i huset. Inget gallerbitande alls idag. Vid ett tillfälle trodde jag hon hade dött, var tvungen att kolla om hon andades. Vid flera tillfällen har hon sovit som klubbad idag. Första gången det händer sen vi hämtade henne i måndags. Men hon har bitit en del trots allt. Önskar jag kunde veta och förstå, så att jag kunde göra de val som hon mår bäst av!!!
fossingen; Hur mycket ger du? Hur gör man? Om Sara har ens hälften så mycket PMS som jag själv kan ha ibland, förstår jag hennes bitande till viss del ;-) Vore kanske bra att lära sig lite om vad som kan lindra för henne.
Undrar också, kastrering, tar det bort brunstigt beteende också? Vad kan man vänta av en kastrering?
#12 Jag ger 0,5 ml i munnen. Kastrering ska hjälpa mot jobbigt brunstiga honor. Har inte själv kastrerat kaniner. Men katter brukar ofta behålla sitt brunst/löp beteende trots kastrering.
#10 Funkar det för oss människor också? Skulle behövas😛
Iaf när det gäller hanar så försvann min kanins könshormonella beteende (juckande & uppvaktande) några veckor efter kastreringen- kan tänka mig att det blir likadant för honor (fast de tycks vara mindre snuskiga och mer bitchiga😛)
Idag har varit en bättre dag! Hon har sovit väldigt mycket, och varit lugnare. Faktiskt tom valt att vara i buren mer än att hoppa runt. Men nu på kvällen bet hon min man, igen…
Var hos en uppfödare som stöttat oss en del (fast kaninen inte kommer från henne) och hon har en liten kaninhane leveransklar om några veckor åt oss. Vår tanke var att stötta förra ägaren att kanske hitta ett nytt hem åt Sara och finna en ny kanin åt oss själva. Men nu, trots hennes besvärliga sidor, är vi rätt så fästa vid henne. Och tänker att vi ska kastrera henne och hoppas på en stabilare kanin. Och att vi även ska ta hem den lilla hanen. För hör och häpna, min man som inte ville ha kanin alls från början, vill nu plötsligt ha två! :-) Jag är glad, för jag har längtat efter kanin. MEN en fråga, funkar det att ha dem tillsammans? Sara ska vi snart kastrera i så fall, och den lilla hanen får allt ha en egen bur till att börja med iaf. Snälla ni kaninvana, har ni lust att säga något om hur detta kan bli? Gör vi något jättedumt då? Hanen ska naturligtvis också kastreras i vår. Det finns nog med kaniner utan att vi parar någon av våra!!
Och Sara, ja, vi tar en dag i taget. Vi hoppas innerligt att hon ska bli bättre och trevligare, för mellan betten är hon faktiskt väldigt mysig och social! Tills vi hittar en bra ägare, eller vi bestämt oss till fullo för att behålla henne, tar vi en dag i taget. Och innerst inne hoppas vi verkligen påa tt hon ska sluta bitas!!
Men som sagt, gör vi något dumt om vi tar hem denna lilla hane? Själva hoppas vi på att de ska bli oskiljaktiga vänner såklart!!
Jag har ingen vana så, men tycker att det låter vettigt att kastrera bägge- precis som du säger råder det inte direkt någon brist på kaniner… Jag skulle försöka kastrera honan så snart som möjligt (om hon har åldern inne vill säga) så att de två senare kan föras samman. Efter kastrering ska det ju gå några veckor då kaninerna måste vara separerade (tror det är 6 v, men inte säker) för att könshormonerna säkert försvunnit och ingen dräktighet kan ske. Har en kompis med en kanin av varje kön som bor ihop, där den ena bodde där först. Det funkar bra. I värsta fall får ni ha två burar om de nu inte skulle komma överens efter kastreringen- men förhoppningsvis funkar det bra!
#14 Funkar till människor :)
#17 Toppen, ska kolla detta👍
Kaniner som får vara tillsammans blir ofta mycket lugnare och mer harmoniska. Men kastrering är förstås en nödvändighet. Efter kastreringen ska man vänta minst en månad innan man börjar sätta ihop kaninerna, spermier kan överleva så länge i hanes sädesledare + honan måste vara helt läkt, kastration av hona är ju en större operation.
Vad jag har förstått är kaninhonor ofta bitchiga, men kastration ska kunna hjälpa. Det är också väldigt bra för honornas hälsa att bli kastrerade eftersom de annars löper stor risk att få t ex livmodercancer.
Idag kastreras vår lilla kanin :-) Hon är supermysig, men nu hoppas vi få bort kissandet och nafsandet :-) Är så glad att jag beslöt att behålla henne!!
Och snart ska vi hämta hem vår lilla hane. De kommer få bo i skilda burar tills de blivit riktigt bra kompisar och alla sår läkt ordentligt. Tack för alla råd här!!
#20 Så bra, berätta gärna hur det gick sen👍