Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 2596 ggr
slarvigt
5

Kaninpest i Malmö

Det går kaninpest i Malmö nu. Åtminstone i Kirseberg, enligt en veterinär här, men jag skulle vara försiktig i hela området runt omkring. Vaccinera!

Cilia.Teddytöserna
1

Oj, det viste jag inte. Det får jag ta och sprida vidare ;)

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

[Tilde]
0

Hur är det kaninpest smittar? Är det mellan vildkaniner och tamkaniner?

slarvigt
1

#2 Du kan tex trampa i kaninbajs eller plocka något i naturen och dra in det till din kanin. Kaninerna behöver inte träffas för att det ska smitta.

[Tilde]
0

#3 Oj men vad läskigt! :O Pendlar till Malmö för skolan.. så jag känner att jag borde läsa mer om det.

slarvigt
1

#4 Ja, det är otäckt! Det finns numera vaccinationssprutor som räcker i ett år och täcker både kaninpest och RVHD :)

[_annaH]
2

Va bra att du uppmanar! 🙂

slarvigt
1

Förlåt. Jag måste ha blandat ihop, RVHD sprids som jag skrev ovan, kaninpest sprids bara genom direktkontakt och via blodsugande insekter. RVHD finns dock också i södra Sverige så rekommendationen kvarstår :)

[MiniPim]
0

Är det RVHD som sprids eller det andra? :)

slarvigt
1

#8 Kaninpest är det jag har hört om att det går nu. RVHD finns ju dock allmänt i södra Sverige och det bör man också tänka på tycker jag :)

sotlynx
1

Kaninpesten finns i hela Skåne, framförallt i sydvästra delarna! Båda sjukdomarna smittar via direktkontakt, avföring mm, men pesten även via alla blodsugande insekter. Pesten sprids därför snabbare. Just nu är det ingen jättespridning på RVHDn, men det är epidemi på G i Danmark , så var försiktiga!! 

För övrigt kan man nästan säga att kaninpest ( Myxomatos ) finns allmänt i Malmöregionen. Kommer varje sommar som ett brev på posten.

[Tilde]
0

#10 Har inte hört något om att det ska vara någon epidemi på gång här i Danmark. Får höra med andra kaninägare här!

[krysopras]
1

Jag var just ute med min hund och såg en pestkanin på grusvägen utanför min mammas hus i Barsebäck. Den satt helt ihopkurad och flyttade sig inte, ögonlocken var svullna så ögonen bara var smala strimmor. Så nu har pesten kommit hit i af.

Mina kaniner är vaccinerade mot både myxo och RVHD, så om de ändå skulle få någon av de sjukdomarna så blir det troligen i en mildare form som de kan överleva. Men nu ska jag bara plocka blad från träd och höga buskar, inte på marken. Gjorde likadant förra hösten, då var det många pestkaniner i Helsingborg.

Rebornbabyn
0

Hur smittar det här med RVHD & kaninpest? Man behöver väl inte vaccinera kaninen om buren är i en rastgård? :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

slarvigt
1

#13 Man vaccinerar till och med innekaniner eftersom man själv kan dra in det med skorna eller om man plockar grönt ute. Jag skulle vara försiktig, det är så pass hemska sjukdomar :(

Rebornbabyn
0

#14 Jaså, rekommenderar du att vaccinera fast jag aldrig har Pärlan i sele eller så? Han är endast i buren eller rastgården. Vad händer ifall ens kanin blir smittad?

slarvigt
2

De dör i princip. du kan läsa här och göra din egen bedömning! http://www.fagelkliniken.se/index.php/kaniner/sjukdomar/31-kaninpest-myxomatos Jag är inte veterinär men jag tycker att alla framför allt i södra Sverige borde vaccinera! Better safe than sorry!

[krysopras]
2

Det var en jättebra text förutom att man nu bara behöver vaccinera en gång om året om man använder dubbelvaccinet, det räcker ett helt år. De flesta veterinärkliniker har nog gått över till det vaccinet nu men vissa kanske har lite kvar av det gamla. 

Jag vaccinerar mina kaniner fast de antingen är inne eller i sin utebur med rastgård. Det är hemska sjukdomar och kaninerna lider mycket.

slarvigt
1

#17 Jag vaccinerade på Fågelkliniken innan sommaren och då använde de dubbelvaccinet så de har nog bara inte uppdaterat sidan, men bra att du påpekar!

Rebornbabyn
0

#16 Ok. Vi bor i Skåne. Veterinären har också rekommenderat att vaccinera. Så vi får fundera på det! :)

slarvigt
0

#19 Det är väl värt 300 spänn för att inte kaninen ska bli sjuk och dö? Förlåt om jag låter hård, men jag trodde det var självklart när jag startade tråden.

Rebornbabyn
0

#20 Jodå, sa ju att vi skulle fundera på det! :)

[lucke]
0

#20 Betalar du bara 300 kr för dubbelvaccinet? Det var billigt. Här i Sthlm betalade jag 400.

slarvigt
0

#22 Jag minns faktiskt inte. Tittade bara på Fågelklinikens hemsida och såg att vaccin mot båda kostar ca 300, men det kan ju vara de gamla. Som årsavgift vidhåller jag dock att det är värt det för att hålla sin kompis vid liv… :)

[MiniPim]
1

Förra året var det två systrar som fixat en vaccinering hemma hos dom, alltså att man kunde vaccinera där. Vi var många och då kostade det 50 kr för bara mot RVHD och 80 för både myxomatos och RVHD. :)

sotlynx
3

Arlövs KAF, Lunds kaninhoppare och Amulettens Kaningård anordnar vaccinationsträffar varje månad. Då kostar det 200kr ( 180 - 200kr…) för nya vaccinet. Jag ser det som en självklarhet att vaccinera alla mina djur, och jag har mååånga. Har vaccinerat senaste åtta åren efter att mina dåvarande kaniner fick myxo trots att här inte finns några vilda kaniner. Kom med myggor som blåste in söderifrån.. Efter det har jag haft en omgång med vaccinerade kaniner som smittats likadant, men det var bara en kaninunge som inte överlevde den gången. Det är en vidrig sjukdom som bokstavligt talat gör att kaninen ruttnar sönder samtidigt som den drabbas av luftvägsinfektion och ofta dör av kvävning. Vaccination är en billig försäkring!! Bor man i Skåne och inte vaccinerar sina kaniner är man i mina ögon inte speciellt mån om sina djur.. Hundägare ser det som en självklarhet att vaccinera, trots att ex valpsjuka inte är i närheten lika utbrett som myxo och rvhd. Men återigen, det billigaste djuret är mindre värt i mångas ögon, och därför en förlorare. Trevligt… Vill någon vaccinera, och träffa mig eller ta ett snack med Amulettens så har vi vaccinationsträff i början av nov. För mer info: www.amuletten.eu 

Alla välkomna!!

[lucke]
1

Håller med ang vikten av att vaccinera i riskområden. Anser man sig inte ha råd kanske man ska skära ner på antalet djur (eller dra in på ngt annat) så man kan vara mån om de man har…😇

[steffie00]
0

Har hört att det spridits i Halmstad också, men hoppas verkligen att slutar inom kort! Det är läskigt hur det kan spridas så snabbt, också! :(

søs
0

Nej der var ingen kanin pest i Danmark …det var falsk alarm heldigvis .Så vi slap denne gang.

Alvsas
0

Jag bor i göteborg, tycker ni jag ska vaccinera?

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

[MiniPim]
0

#29 För att vara på den säkra sidan tycker jag du ska vaccinera. Men du bestämmer såklart helt själv. :)