Nötter och frön?
Hej, nu kommer jag nog ställa en dum fråga..(har haft kaniner till och från under typ 30 år så jag är ingen nybörjare)
Men kom plötsligt på att i dagens frö och nöttersamhälle att, kan/gillar kaniner att äta olika sorters nötter och frön? Eller finns något som inte är bra? kanske bara skall ges i små mängder?
ex mandlar, hasselnötter, solrosfrön, linfrön mm sådant som är så populärt nu att baka med mm.. ?
Nötter. De gillar det starkt är min erfarenhet. Men det innehåller ju en hel massa fetter så det är inte så bra. Kanske någon nöt någon gång är okej.
Frön har jag ingen koll på.
tack, eftersom jag har lite mandlar och hasselnötter, linfrön mm i skåpen så var jag nyfiken på om man kan ge lite av detta till kaninen, kanske blanda med havren och göra en egen kaninmatsblandning. Bara inte ngt är farligt för kaninen.
Det är nog bättre att låta bli. De flesta pellets innehåller tillräckligt/för mycket fett redan som det är :)
Man kan ge en halv nöt eller en bit av en mandel som godis ibland. De älskar nötter och frön men blir lätt dåliga i magen av sånt eftersom det är för mycket fett. Mina kaniner anfaller mig om jag äter nötter i tv-soffan. Därför kan man inte sätta en obevakad nötskål på soffbordet om man har frigående kaniner.
pumpafrön sägs vara väldigt bra 🙂
Frida
frön kan man ge men jag har fått för mig att nötter inte är bra för kaniner, har läst om de för några år sen men kommer inte på varför de inte var så bra men säkert när de är mycket fett m.m :)
Min hona älskar solrosfrön, bra för hullet också!
Tack för svaren! Ja solrosfrön vill jag minnas finns mycket i dyra gnagarblandningar. Mina får egenodlad havre, hö (gräs vid säsong) och div. grönsaker. (Mina kaniner bor i stallet numera)
Men just dessa olika nötter och frön gjorde mig osäker. Men jag ska nog låta bli detta om inte någon liten nöt någon gång ;)
Om de bor ute året om (alltså i ouppvärmt stall t ex) kan de nog få sig lite solrosfrön ibland på vintern utan att det är någon fara. Man får ju kolla så de inte blir tjocka eller dåliga i magen. Min ene kanin blir lätt kletig i gumpen om han får för mycket gotter, men nån liten nöt eller pumpakärna då o då tål han.