Välkomna!
Igår kväll hämta jag hem 2 nya kaniner. En sachengold hona samt en vit bö dvärgvädur hona 😃
Så i den här tråden kommer de komma lite bilder på dom och ni kommer kunna följa deras utveckling. Ni får gärna ge tips på namn till dom :)
Sachengold honan ska heta Debbie.
Och den vita vet ja inte ännu, funderar mellan: Hailey och Chantelle.
Vad kul! Ser fram emot bilder jag..😃
De är tråkigt nog inte så mycket hanterade. De går att bära på dom och lägga ner dom i buren utan problem, men att ta ut dom från buren är lite problematiskt men de kommer vi o jobba med :) De är nyfikna och kommer gärna fram till gallret, o då får de en liten godbit :) Sachengold honan är lite mer framåt.
Här är Debbie.
#2 Ja det är synd :/
Är Hailey också märkt?
#5 Ja båda är märkta :)
Åhh vad fina! :D Vad roligt!
Vilken vacker färg Debbie har!
Hihi känner igen det där med att inte lyckas få en bild, vår Ellie går bäst att fota om hon är trött och vilar annars blir det något vitt och suddigt på bilden😉
Lycka till med nykomlingarna!
#9 Visst har hon :D
Håller på att träna Hailey vid folk och nya miljöer. Även om de kommit hit ganska nyligen så vill jag inte låta det gå för långt innan jag börjar träna dom. Så just nu är Hailey i kompostgallerbur med lite godsaker i, och är i vardagsrummet, vår familj är lite "högljud" så inne är perfekt träning :). Inga tecken på att hon är rädd, inte ens när hunden skällde till och hon är väldigt nyfiken. Hon är lätt att bära och lyfta upp o ner, hon är bara lite rädd för saker runtom.
Debbie däremot, nyfiken tjej som gärna tar godsaker ur handen, och kommer fram till en, men att bli upplyft och buren är lite läskigare. Så kommer tillbringa mycket tid med Debbie och träningen.
De är båda 4 mån (tror jag), och Hailey bodde med sin "syster" som både jag och uppfödaren va osäkra på om de va en hona eller hane, så jag tog Hailey som även jag kunde se va en hona :).
Var kommer debbieifrån? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Hon kommer från Mystiquas :)
Debbie börjar bli mer självsäker. Hon kom fram till mig och lät mig klappa henne på huvudet. Ett STORT framsteg från igår då jag inte ens fick närma mig med handen utan att hon gick iväg.
Hailey är fortfarande nyfiken o kommer fram på sina villkor, hon är fortfarande lite rädd i buren. Men sitter jag brevid hennes bur och grejar så kommer hon nyfiket fram för att se vad jag håller på med.
Det måste vara flytten som stressat upp dom, då de inte va såna hos uppfödaren. Så jag kommer ge dom massor av tid :)
Kommer ställa ut dom i Arboga 21 september iaf :).

Vilka söta kaniner du har :) Tänkte bara fråga en sak ang din ena bur. Jag håller på att bygga en utebur till min kanin, och undrar vad det e för hårdplast man ser på sidorna av din bur! Har du satt in nån kisselåda eller vad är det?
Mvh Pernilla
#16 tack :) Ja precis, det är samla lådor från Ikea :) Har 2 stk. Är så enkelt att göra rent, bara ta ut en låda, kasta ut i skottkärran o sen ta nästa. Tar mig 5 min o städa alla burar :).

Smart! Hoppas jag kommer kunna göra det samma med min Pelle :)
#18 Det är väldigt enkelt :) Byggde burarna så de va anpassade efter lådorna :).
Igår köpte jag 3 nya kompostgaller :D Så nu är det en STOR hage ute på 16 galler :) Ska nog köpa 2 till idag 🤪 Just nu kan jag bara ha 2 kaniner ute åt gången, men de får turas om :)
Hailey va iaf ute i hagen igår och Elvis i den andra, så de satt o pussa på varandra :) Hailey är i hagen med tak, man ser gallret på bild ovanför. Som förövrigt ska bytas ut till minknät :) Hon kommer fram när man sätter sig brevid hagen, däremot så är hon inte likadan i buren i boden :/..
Har inte uppdaterat på ett tag men allt går bra med kaninerna.
Hade Hailey och Pepsi i hagarna, och eftersom kompostgallerhagen är kopplad till den andra så de blir större så började dom bråka genom gallret :/, det tog nästan 1 timme innan dom bråkade så tänkte att men de går nog bra mellan dom 2, (har haft Pepsi o Debbie så och dom bråkade direkt genom gallret).
Slutade med att Pepsi fick ett blödande sår på nosen.
Iallafall så hade jag och min syster Debbie och Elvis i sele, (Ally är i sin sista dräktighets vecka så hon får stanna inne), Elvis sprang runt o va jätteglad, Debbie va likadan och ändå har hon aldrig haft sele på sig. Va inte alls rädd för den eller att jag sprang efter.
Fick bli en kort stund nu då det är fruktansvärt varmt ute, så de får gå ut ikväll igen :)
Kommer bilder på Debbie.
Så fina!!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Oj nu var det ett tag sen jag uppdatera här!
Debbie och Hailey är 2 helt annorlunda kaniner än när jag fick hem dom. De går att bära helt utan problem, är så otroligt kontaktsökande och är alltid framme vid gallret, Debbie, är nästan en klättrare haha, så mycket uppmärksamhet vill hon ha att hon nästan klättrar på gallret. Älskar verkligen att bara bli klappad i timmar, somnar efter ett tag, riktig mystjej!
Hailey är otroligt nyfiken, framåt och vill ha uppmärksamhet, älskar att bli klappad och vill alltid vara med.
Båda är lätta att ta ur hagen och man behöver inte stå ute i timmar innan man kan fånga in dom, utan dom kommer fram till en så man kan lyfta upp dom! :)
Ställde ut båda i Arboga för ett tag sen, Hailey hade så otroligt gula tassar, och jag försökte få rent dom varje dag i 2 veckor. Städade hennes bur 2gg/dag. Blev inte bättre alls. Show white paste var verkligen värdelös. Galltvål hjälpte inte, pet coat hjälpte inte. Fredagen innan köpte jag en ryktsten, och visst hjälpte den! Men den köpte jag liiite sent. De va lite gula, MEN inget vi fick avdrag på!! 9/10 på färgen, väldigt nöjd :D Tråkigt nog fällde hon och Debbie, så där fick de avdrag :/
Debbie, fick inte super bra på färgen 18/20 men hoppas de rättar till sig, hon är ändå bara 4 mån :)10/10 på presentationen, SUPERNÖJD! Tyckte själv under träningen att här kommer hon förlora mycket på.. Men nejdå! Fullpoäng där!
Båda fick 92p i slutresultat. Nöjd är jag ändå även om vi hoppades på mer poäng. Men de är unga fortfarande och hoppas på bättre resultat på nästa utställning dock ska inte Hailey ställas utan bara Sachsengoldarna :)
Är så stolt över mina tjejer 🙂