Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 642 ggr
ljungensjenka
0

Avmaskning?

Då min kanin har bott ute i sommar och ska flytta in innan vintern så kändes det som en bra idé att avmaska henne innan hon kommer in på "heltid", så jag har läst på och sånt och nu köpt an ask med Axilur, 250 mg (10 tabletter). 
   I bikpacksedeln står det att man om hunden/katten väger 2-3 kg så ska de ha ½ tablett, men min Jenka väger 1,2 (måste väga henne igen), hur mycket ska hon ha då? Det hjälper ju inte om hon får för lite men sen samtidigt så är det ju inte alls bra om hon får för mycket…

Fridaaaa
0

Man ska bara avmaska om man misstänker mask eller om kaninen har mask, inte annars 🙂

Flytande Axilur brukar man ge kaniner, och då i 5 dagar i rad, sedan med uppehåll, och sedan 5 dagar igen. Men som sagt, bara om kaninen har mask 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ljungensjenka
0

#1 Jaha, för vad jag har läst så står det på någon sida att man ska avmaska höst och vår och på någon annan sida så står det en gång/år, dessutom så hade apoteket inte flytande…

Fridaaaa
0

#2 Nej det ska man inte göra. Enbart när kaninen har mask eller om man misstänker mask 🙂 Avmaskat kanin 1 gång under alla år jag haft kanin. Så spara du dem istället, ifall kaninen får det istället.
Hmm ok för det brukar dem ha, lättare att få i kaninen det

ljungensjenka
0

#2 men om det nu är så att hon får mask och väger under 2 kg, hur mycket tablett ska hon då få?

Fridaaaa
1

#4 Det vågar jag tyvärr svara på, då det inte är vanligt att man ger tablett till kanin. Borde vara 1/4 av tabletten bara. Men inte 100% säker. Se om någon annan kan svara.

http://kaninmagazinet.se/2013/june/avmaskning.html

fossingen
0

I 250 mg tablett blir det 1/5 dels bit du ska skära om du ska ge 50 mg av substansen till kilot kanin. Per halvkilo blir det alltså 1/10 tablett.

*~HamsterHamster~*
0

Säkrast kan man bli om du frågar veterinär :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.