Högljudda innekaniner?
Ja hur gör ni med era innekaniner på natten? Har två stycken dvv- honor som det är meningen ska bo inne under höst, vinter och vår. Problemet är att de för extremt mycket väsen under natten, innan dom flyttade ut i uteburen nu under sommaren så jagade dom varandra (började bli könsmogna) men nu har dom (speciellt den ena) börjat gräva i buren framåt morgonen istället. Jag förstår att det är deras naturliga instinkter men hur gör alla ni andra med innekaniner för att kunna sova, eller är det bara mina? Haha :)
Ensam är du inte ;) Jag har tre inne just nu för tillfälligt. Honan hon gräver i buren som du säger. När hon börjar går jag bara upp och ger henne någonting, har jag grenar inne så får hon det eller så får hon t.ex en gurkbit. Innan hon ätit klart har jag hunnit somna om igen och då vaknar jag inte på ett tag ;)
Sedan har jag två hanar varav den ena gnager galler. Han hatar att sitta instängd men kan samtidigt inte ha honom lös utan uppsikt pga mina katter. Att få tyst på honom kan vara riktigt svårt. Ingen mat i världen hjälper ibland. Då får man andas några extra gånger :) Bäst är det ifall man kan placera kaninen i ett annat rum, som jag gjort med Pim-Pim. Då hörs det inte lika mycket.
Men testa med att lägga in lite aktivering till henne. Grenar, en aktiveringsboll, lite grönt osv. Oftast brukar det fungera ifall de får någonting att göra ;)
http://pillasddv.weebly.com/
Mina kaniner kan börja slamra med sina kisslådor om de tycker att jag inte stiger upp tillräckligt tidigt och ger dem mat. Min ene kan stampa med fötterna av samma orsak. Därför har jag nåt vid sängen jag kan sticka till dem, en bit morot, nån kvist, en bit kål (de är vana vid kål och tål det). Kvistar är bäst för de kan gnaga på dem ett bra tag, jag brukar ge äpplekvistar.
De kaniner jag haft inne har vart tysta förutom 1. Hon gjorde allt för att väsnas, och ibland tror jag att hon gjorde vissa saker med mening för att reta oss på natten/morgonen.
Hon kunde ta grenar och slå mot gallret, hon bet på gallret, välte runt sitt hus, grävde i timmar, slängde iväg sin matskål. Leksakerna rörde hon aldrig.
Vet inte vad jag gjorde för att hon skulle ta de lugnt under natten, men tror jag la en filt över buren o sen vande hon sig att hon skulle sova på natten :).
En kanin är nästan alltid aktiv framförall på kvällar och tidig morgon. Jag har aldrig haft mina kaniner i burar eftersom jag tycker att kaniner som lever i stora tunnelsystem och springer runt på ängar inte hör hemma där inte heller om den bara sitter där inne på natten. Därför har jag aldrig haft problemet med att de gnagar galler osv.
Men om de gräver i buren under natten kan du göra en kartong och fylla den men spån eller något annat den kan gräva i. Det låter också under natten men inte så mycket som när den gräver mot plast :) Och annars så kan den gnaga sönder kartongen då har den något att göra och chansen att den stör dig är mindre.
lycka till :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Tack för alla bra tips! :D ska definitivt prövas!
Min hona gräver konstant på nätterna utan något stopp så henne brukar jag flytta till ett annat rum vilket hjälper för mig men alla andra i huset brukar höra henne, men de är något vi får leva med :p