Gillar hon inte kopplet eller hindret?
Hej, min lilla kanin blir tjurig när jag tar på kopplet och ännu tjurigare när vi ska hoppa. Jag vill verkligen börja hoppa, och det som är så konstigt är att jag vet att hon kan hoppa HÖGT. Jag tror att det är att hon ska vänja sig vid både koppel och hinder, men jag vet inte hur jag ska göra!
Har ni några tips? Skriv gärna det här då!
Gillar hon att hoppa då?
Är hon tjurig även när hon hoppar lågt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är kaninen som ska vilja hoppa. Börja lågt. Har du seltränat ordentligt?
#1 Jag det gör hon, för om hindret står löst i buren hoppar hon hela tiden.
#2 Nja inte så värst mycket men nu har jag börjat med det varje dag.
#3 Det är prio 1, börja där så kommer det gå mycket bättre, däför hon hoppar i buren över hinder men inte i selen.
Okej, så jag ska bara ha selen men inget hinder till att börja med?🙂
#5 Först har du henne lös inomhus eller i en hage med selen på (utan koppel). När hon är van, ta ut henne i selen + koppel, dra absolut ingenting i kopplet, följ henne vart hon än går, skulle hon går till ett ställe där hon inte får, plockar du upp henne och sätter henne en bit bort. När hon är van, börja styra försiktigt genom att använda händerna, går hon till ett ställde där hon inte får vara, använd händerna och försök få henne gå därifrån. När hon är van vid detta, styr väldigt försiktigt med hjälp av kopplet.
Alla kaniner tränas i olika takt, detta är alltså individuellt hur länge man seltränar en kanin. Så ha inte bråttom, det kan ta flera veckor mellan varje moment. :)
#6 Tack!