Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: allmänt
Läst 2505 ggr
ElviraNym
1

Undrar lite om kaniner

Hej jag heter Elvira och jag bara undrar lite om kaniner. Man kan säga att jag inte vet någonting om hur man tar hand om dom. Om man ska ha en utomhuskanin kan den vara det även på vintern? kan ni snälla förklara för mig hur man tar hand om en kanin.

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Jessicahagstrom94
0

Vore lättare om du skriver upp några frågor :)

För hur man tar hand om en kanin beror på storlek och päls osv..

En kanin ska ha fri tillgång till vatten och hö, samt att den ska ha pellets varje dag också. Hur mycket pellets kaninen ska ha kan vi nog inte säga förrän vi vet hur stor kanin du hade tänkt dig. 

När vi hade dvärgvädur så hade vi honom inne i en bur som var runt 150 cm lång men hur bred den var minns jag inte riktigt. Han fick komma ut och skutta varje dag så länge vi var hemma. 

Klipp hellre klorna lite och ofta, än mycket och sällan. Klipp INTE på pulpan, det som är det lite mörkare partiet längst in på klon.

En kanin SKA ha en sitthylla i buren, en plats som är högre upp än botten av buren alltså..

JAG tycker att toa-lätt var jättebra att ha som underlag i buren, spånet gjorde rummet dammigt mycket snabbare.

ElviraNym
0

okej men im jag säger att jag vill ha t.ex en dvärvärdur kan jag ha den ute då året runt?

Med vänliga hälsningar,
Elvira

[MiniPim]
0

#2 Ja det kan du! :)

ElviraNym
0

jaha vad bra. Men våran gräsmatta är sne så kan man ha den på våran balkong?

Med vänliga hälsningar,
Elvira

ElviraNym
0

Eller är det fel?

Med vänliga hälsningar,
Elvira

fsigge
0

ja du kan absolut ha den på balkongen 🙂

http://kaninmagazinet.se/

gå in på denna sidan och så kan du klicka på flickarna i kanten och läsa mer! Man lär sig så väldigt mycket där! Värt att gå in och kika!

Jag kan börja med lite basfakta om kaniner.

Kaninernas basföda är hö och det ska dom ha fri tillgång till dela tiden.

Kaniner är väldigt aktiva djur och inte (som många tror) söta djur som sitter still i en bur. Dom behöver mycket motion och det skulle vara bra om kaninen kunde gå lös på balkongen.

Dom behöver också såklart fri tillgång till vatten också.

En nybörjar-kanin är en dvrgkanin men det betyder inte att man inte ska veta någonting innan man köper en kanin. Man måste vara väl påläst och veta vad en kanin behöver och vad som är viktigt att tänka på

Kaninens kost består mest av hö och det betyder väldigt fettsnål mat med högt fiberinnehåll och näringsfattig.

Läs somsagt på kaninmagazinet så kommer du få vea vldigt mycket om kaniner 😃

Frida

ElviraNym
0

tack för hjälpen!

Med vänliga hälsningar,
Elvira

sarakaka
1

ALLMÄNT
De flesta rekommenderar en dvärgvädur som förstagångskanin. De flesta rekommenderar också att man köper den av en uppfödare istället för på en djuraffär. Kaniner från uppfödning har oftast bättre hälsa samt att du kan kontakta dem om du undrar något samt träffa föräldrarna till kaninen.

LEVNAD
Kaniner bor i det vilda i kolonier vilket innebär att de umgås med andra kaniner men har en egen bohåla. Tamkaniner kan bo själva eller med sällskap. Bor de flera är en kastrerad hane med en hona eller två honor att rekommendera.

Kaniner kan bli lite stökiga i tonåren eller när honorna brunstar. Då kan de bli lite tjuriga, skvätta lite kiss eller inte göra som de borde.

Kaniner blir ofta runt 7 år men kan även bli flera år äldre. En klasskamrat till mig hade en kanin som blev 14 år, så man får räkna med ett husdjur man ska kunna ta hand om länge.

MAT
Deras basföda är hö och de ska ha fri tillgång till den. Höet ska lukta fräscht och vara så grönt som möjligt. Vissa beställer via internet, vissa köper i affär, vissa köper av bonde eller gör själva.

Kaniner kan utöver höet få foder. Det finns många olika sorter men de bästa innehåller mycket växttråd, vilket är bra för deras magar, och bara lite fett.

Man kan ge kaninen färska växter man hittat men de ska inte växa nära vägar då det kan ha hamnat gifter på dem. Man ska inte heller ge dem klippt gräs som har legat länge då det kan ha börjat jäsa, men färskt gräs går bra. Man kan även torka växter själv och ge över vintern.

Kaniner har känsliga magar så när man ska ge dem något nytt eller byta mat så måste man göra det långsamt så att deras mage kan vänja sig. Kaniner behöver äta stor del av sin vakna tid för att hålla magen igång så de ska aldrig ha slut på hö.

DRYCK
Kaninen dricker vatten ur flaska eller skål. Vattnet bör bytas varje dag så att det är fräscht. Om man har kaniner ute på vintern så ska man byta vattnet flera gånger per dag så att det inte är fryst och omöjligt att dricka.

GODIS
Man kan ge sin kanin olika grönsaker som t.ex. mörkgröna sallader och morötter varje dag i liten mängd men eftersom deras tarmsystem inte är som vårat ska man inte ge dem t.ex. vitkål som är gasbildande.

PÄLS
Beroende på ras kan man behöva hjälpa sin kanin med pälsen. Man kan borsta den lite och göra rent i rumpan om den har råkat sitta i bajs och inte får bort allt själv.

KLOR
Klorna ska klippas lite och ofta så att de inte blir långa. Pulpan, det mörka längst in ska man inte klippa i utan man klipper längre ut ifrån pulpan. Klipper man fel kan det börja blöda och göra ont men då får man försöka stoppa blödningen med t.ex. blodstillande vadd.

BUR
Kaniner kan bo inne och ute, även på vintern. Där emot ska man inte flytta ut en innekanin i kylan eller en utekanin i värmen då temperaturskillnaden kan skada kaninen. Kaniner har lättare för att bli överhettade än att frysa ihjäl. Om de får en vindtät bur utomhus med en bosektion och ordentligt med bomaterial klarar de sig jättebra. Bor de inne kan man toaträna dem och ha dem frigående.

Buren bör vara minst B 50 x L 100 x H 50 cm för en liten kanin under 3 kg. Den ska ha en sitthylla och ett bo, men taket på boet kan räknas som sitthylla.

Det finns många olika material man kan ha i buren, bl.a. spån, halm, strö eller en mjuk matta.

Buren bör städas vid behov eller minst en gång per vecka. Man bör varje dag ta bort matrester (gamla grönsaker till exempel), byta vatten och plocka bort bajs i lådan. Blir lådan för full med bajs kanske inte kaninen vill sitta där längre.

SAKER SOM BEHÖVS
En bur med ett hus, bottenmaterial, sitthylla, matskål, höhäck och vattenskål/flaska. Alternativt en frigående kanin med toalettlåda, sovkorg och hörn med mat och vatten.

Du behöver även klosax, borste och transportbur.

Du bör veta vilken veterinär du kan vända dig till vid behov samt ha en liten buffert för oväntade kostnader.

Du bör veta att ingen i familjen är allergisk mot kanin eller hö eller att den kan bo ute.

AKTIVERING
Kaninen bör få komma ut och springa av sig minst en gång per dag. Du kan ge kaninen små utmaningar, leksaker eller hoppträna den.

TIPS
Man kan hitta billiga saker till sina kaniner på internetsidorna Zooplus, Gnagarboden, Teddytassen eller i butiker så som IKEA, RUSTA, JYSK och BILTEMA.

ElviraNym
0

Tack! Ni har verkligen hjälpt mig! Tack tack tack!

Med vänliga hälsningar,
Elvira