Kaninunge behöver viktökning?
Min 3 månader gamla kanin är lite smal (man känner revben & höftben lite för lätt). Kan det vara att hon inte är så musklad som gör det eller behöver hon mer/annan mat?
Nu får hon (dagligen):
- fri tillgång till hö
- 3 msk pellets (Stampe & lite Lottie Gourmet ÄppleMorot9
- ca 15 blåbär
- en halv morot (ungerfär varannan dag)
- en äpplegren med blad
Går lite smått med henne i sele och hon trivs jättebra med det, stencool. På dagarna sitter hon i en gräsbur (där hon även har ett fyllt hönät) och på nätterna sitter hon i en träbur där hon också har fyllt hönät. Är det något man kan göra för att hjälpa henne gå upp lite i vikt/ muskla sig.
Om min våg stämmer så väger hon ca 1,2 kg (dvärgvädur)
Man ser inte om hon är smal för all päls men om man känner så är hon kanske lite tunn? Hon har nyligen växt väldigt mycket, har det något med det att göra?
Jag tycker inte hon ser så smal ut, men du kan ju testa att öka pelletsmängden. :)
jag tycker inte att du ska öka någonting! särskilt kaninungar brukar vara väldigt "beniga" men det r så dom ska vara. Och jag ser absolut inte att kaninen är undernärd. Man kan verkligen tro att dom är lite för smala med dom är inte som människo-bäbisar, lite småtjocka 😉
Frida
Så bra, blev lite orolig. Men hon har växt rätt fort under de 2 månaderna jag har haft henne så har hon växt väldigt mycket så det är nog därför :)
Blåbär hade jag inte gett dagligen, utan mer som godis då och då.
Tycker inte hon ser tunn ut på bilden. Väldigt söt!
Hon växer och kan vara därför hon känns "benig" 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man känner alltid lite skelett om man känner efter på en kanin (som inte ät överviktig). Jag tycker hon ser ut att ha bra med hull :) Du kan öka pelletsmängden lite, men du bör sluta ge så mycket blåbär och morot då det innehåller massa socker.
1,2 kg låter absolut inte för lite för en 3 månader gammal kanin, tycker jag! 😛
#5 & #4 Okej, men kan hon få typ 2 blåbär per dag? Har hört/ läst att de är superbra för magen.
Räknade fel, hon är 4 månader redan :)
#6 Vad som är bra för magen för kaniner är ju hö ;) Jag hade gett kanske 5 blåbär en gång i veckan, högst.
Är hon 4 månader är det ju en jättebra vikt! Har inte stenkoll på vad fullvuxna dvv väger, men det är väl inte jättemycket mer än så? 1,9 kg kanske?
#6 Dock inget måste att ge, bättre att du ger det, frukt & Morot som godis ibland istället 🙂
#7 Enligt standard 1,4-1,9 för att få full pott på uställning men finns flertal som väger lite över 2 kg med 🙂
#7 & #8 Då ska hon få blåbär en till två gånger i veckan och bara några stycken :)
Så skönt att hon är normalviktigt, var riktigt orolig ett tag ;)
Blåbär innehåller massor av nyttigheter så jag tycker du kan ge det. Gärna riset också. Våra brukar få mycket blåbärsris med bär på sommaren.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#10 Dock är 15 st om dagen mycket för en lite kaninunge. Speciellt med tanke på allt det andra.
Så bättre att ge kanske 2-4 st/dag max eller några få dagar i veckan. Kan bli för mycket av det "goda" med, och vintertid går det ju inte att få tag på mer än frysta och dem skulle jag inte äta, eller ge mina kaniner 😉 Pga olika anledningar.
Så länge den inte blir tjock av det så kan jag inte se varför det skulle bli för mycket. Blåbär innehåller massor av vitaminer som man inte kan få för mycket av. Men jag skulle ge det med ris och allt. Jag har inte sagt något om att ge frysta blåbär.
www.hoppfullt.blogg.se
#12 Nej jag vet att du inte sa det, men jag menade om kaninen är van vid att få det och sedan man bara slutar, då måste man ju trappa ner långsamt. Och det kan köra runt i magen om man ger för stora mängder.
#13 varför skulle det betyda att man måste ge frusna bär? Man kan väl trappa ner under blåbärssäsongen också? För mig känns det som om du letar argument. Tänker inte diskutera det mer då jag inte vill förstöra TS tråd. Mitt råd till TS är att hon absolut kan ge blåbär och gärna med riset som jag sagt förut. Jag personligen anser inte femton blåbär vara en gigantisk mängd.
Lite blåbärsläsning:
www.hoppfullt.blogg.se
#14 Jag sa inte att man måste ge frysta bär heller!
Skrev att det finns typ bara att då tag i frysta, inte samma betydelse som att man skulle ge dem det 😉
Och jag har även skrivit att man får trappa ner också.
Nej det gör jag inte, jag för en diskussion 🙂
Jag tycker det är mycket för en kaninunge. Men alla har vi olika tycke och smak. Enbart skrivit mina åsikter, erfarenheter och tycken, precis som du 🙂
Om du tycker din kanin funkar bra på 15 blåbär om dagen får du tycka det, det är din kanin och du känner den bäst. :)