Nybörjare
Hej! Jag har nu tröttnat på att det är så tyst i lägenheten och inget liv och rörelse. Så därför började jag för ett tag sen att börja kolla på möjligheten att skaffa kanin. Eftersom jag är nybörjare så tänkte jag att en liten kanin med inte så mycket päls skulle passa rätt bra. Så jag har kollar på dvärgbuskar, och dom ser helt underbara ut! Men som jag har förstått finns det både släthåriga och långhåriga? Har kollar upp att en bur på 100x50x50 måste dom ha och det har jag mätt upp och det funkar i min lilla etta! Hur stor blir en fullvuxen? Läste någonstans att en kanin får inte ha buren mer än 50 cm från marken, och att det då inte skulle gå att jag ställer ut buren på ballongen på sommaren. Stämmer detta? Jag har en till fråga om att lämna kaninen ensam, hur länge kan man göra det? Kan man lämna den själv under en jobbdag? Jag har familj som bor lite mer än fem timmar här ifrån, klarar kaninen en sån lång tågresa? Kan kaninen bo i transportburen när jag hälsar på familjen, att man kanske bygger upp en liten hage runt buren så den får utrymme att röra sig på? Många frågor! :p Ursäkta för långt och kanske obegripligt inlägg :)
Lägger in en tass :) Funderar även jag på en långörad vän, så det känns ganska bra att veta sånt du frågar om.
Veronica
Läs igenom detta innan du köper en kanin: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html
Det måttet du tänker på "100x50x50" är i det ALLRA MINSTA laget, och endast för kaniner under 3 kg. Så ska du ha den buren får du köpa en dvärgras, eller något i den storleken.
Kort info om raser finns här: http://kaninmagazinet.se/2012/july/ras-special.html
Det där om 50cm från marken har jag aldrig hört talas om, antar att det handlat om att ställa buren på ett bord eller liknande då :S På balkongen ställer jag mig tveksam om du tänkt köpa en "100x50x50"-bur, då jag antar att det är ett med galler och plastundersida? Kaninen måste ha skydd från solen så den inte får värmeslag - dom kan dö av det.
Du kan lämna den ensam under en jobbdag, men se till att den har tillräckligt med vatten och hö, så den klarar sig.
Tågresa bör den klara också, förutsatt att du ger den mat och vatten.
Att låta kaninen bo i transportbur tror jag inte är tillåtet, de ska trots allt bo i en bur med minimimått. Transportbur är endast för under transport. Du skulle kunna köpa en hage och ta med till föräldrarna så den får bo i den tillfälligt. Jag rekommenderar den här hagen, då jag nyligen köpte en själv från den sidan: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/hagar_inhagnader/metallhagar/279153 Otroligt bra! Lätt att transportera med.
Du frågade om man kunde ta med sig en kanin på tåget under en längre tid och svaret är ja. jag bor i göteborg och jag tog med mig min kanin upp till luleå och det gick jätte bra men måste bara se tilll att kaninen får vatten, hö och halm så att den känner sig trygg är det är bra om reseburen inte är alldeles för stor eller för liten för då är risken att den känner sig otrygg. om det är en ute kanin så får den bara vara inne så länge på sommaren för annars på vintern så får den vinterpäls och då blir det som att sitta i en bastu med vinter jacka. Men på sommarn är det inga problem att resa med kaninen.
kaninen kan bo i transport buren medans man är borta men den mår i så jätte bra av det men då är det viktigt att man har ut kaninen på dagen eftersom kaniner måste röra på sig minst en 15 minst en 20 minuter per dag. Annars så finns det så att man kan köpa inneburar för ungefär 1200 kronor i djurbutik och på blocket för 400- 800 kr
#4 Kanin får inte bo i transport när man är borta. Då måste den ha godkända mått på hage/bur.
Skillnad är om man t.ex tävlar. Men då behöver man lite större transport.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Tack, väldigt bra sidor! :) jag hittade en hage med dom jag ska köpa! :) (y) tack alla för svaren, d har hjälpt mig lite mer för att göra det bästa när kaninen väl är hemma! :)
#6 Ingen orsak! :) Posta en bild på kaninen när du får hem den? ^_^
Nu har jag fått hem min guldklimp :) Hela gårdagen gick åt att kolla in buren, hoppa runt och att försöka rymma ;) Att kaniner var aktiva på natten visste jag, men inte inte så här aktiv! :P han har hållit mig vaken hela natten, och försökt rymma vilket kan lyckades med och jag fick bygga om innehagen lite :) Jag jobbar på att få honom att förstå att han ska gå på toaletten, funkar sådär, men det kommer :) Att få honom drick ur vattenflaskan är svårare, igår hade jag både flaska och en skål med vatten, idag tog jag bort skålen, visade honom flera gånger vart vattnet fanns, men han tycker allt runt omkring är intressantare, så jag satte in en burk med gurka så kan skulle få lite vatten iaf, men han äter det inte. Vet inte vad jag ska göra, nu sitter han bara stilla och drar ihop sig som en boll när han ser mig :( känner mig som den sämsta ägaren :( (har problem att ladda upp en bild på honom, men det kommer:))
#8 Beror på kaninen skulle jag säga.
Min innekanin är lugn på natten, och det har de kaniner jag haft inne innan också varit 🙂
Du har precis fått hem honom, kan ta lite tid innan han vänjer sig vid nya miljön osv. Men bra att han är nyfiken och framåt.
Ha enbart vattenskål eller vattenflaska, så kommer han att komma på vart han ska dricka. Men om han dricker ur skål, ha det hela tiden annars?
Du är ingen dålig ägare. Det tar tid för kaniner att vänja sig vid ny ägare, ny miljö osv.
Vissa är framåt, andra inte. Du får ge det tid 🙂
#9 Hoppas han blir lite lugnare på natten under tiden då, när han börjar känna sig som hemma :) Jo, jag vet att jag är lite otålig ;) känns så svårt när man inte riktigt är van eller vet vad kaninen vill eller ej, men jag får helt försöka ha mer tålamod :) är nte farligt ifall han inte dricker något under dagen då ifall han inte kommit på att det är flaskan han ska dricka ur? Jo, jag funderar på att använda skålen, men han gillar fest att gå i den och lägga hö där och då är han inte så sugen på det vattnet längre, men jag får försöka lära honom helt enkelt att inte gå i maten :) Tack tack, då slipper jag ha dåligt samvete och bara ha mer tålamod :)
#10 Hoppas på det, jobbigt om de för liv på natten, om man hör kaninen 😛
Säker på att han inte dricker något alls? Alltså när du inte ser?
Du kanske kan sätta fast skål på något vis? Har en kanin med som gärna slänger ner skål nämligen hehe
#11 ja, nästan säker, vattennivån i flaskan har inte ändrats. Har nu bytt till transportburens flaska för att se ifall han märker att det har kommit något nytt i byten. Men det får helt enkelt bli en skål annars som jag får hänga upp på något vis:) och hoppas han inte gillar att slänga ner den ;)
#12 Ok 🙂
Ja finns Akita-skålar t.ex som man kan hänga upp.
#8 När jag fick hem min bebis hade han enbart druckit ur skål. Jag kletade in flaskpipen med lite mosad banan och han lärde sig då snabbt att dricka ur flaska.
#14 Det ska jag absolut pröva! :D