Nybörjare
Hej! Jag har nu tröttnat på att det är så tyst i lägenheten och inget liv och rörelse. Så därför började jag för ett tag sen att börja kolla på möjligheten att skaffa kanin. Eftersom jag är nybörjare så tänkte jag att en liten kanin med inte så mycket päls skulle passa rätt bra. Så jag har kollar på dvärgbuskar, och dom ser helt underbara ut! Men som jag har förstått finns det både släthåriga och långhåriga? Har kollar upp att en bur på 100x50x50 måste dom ha och det har jag mätt upp och det funkar i min lilla etta! Hur stor blir en fullvuxen? Läste någonstans att en kanin får inte ha buren mer än 50 cm från marken, och att det då inte skulle gå att jag ställer ut buren på ballongen på sommaren. Stämmer detta? Jag har en till fråga om att lämna kaninen ensam, hur länge kan man göra det? Kan man lämna den själv under en jobbdag? Jag har familj som bor lite mer än fem timmar här ifrån, klarar kaninen en sån lång tågresa? Kan kaninen bo i transportburen när jag hälsar på familjen, att man kanske bygger upp en liten hage runt buren så den får utrymme att röra sig på? Många frågor! :p Ursäkta för långt och kanske obegripligt inlägg :)
Lägger in en tass :) Funderar även jag på en långörad vän, så det känns ganska bra att veta sånt du frågar om.
Veronica
Läs igenom detta innan du köper en kanin: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html
Det måttet du tänker på "100x50x50" är i det ALLRA MINSTA laget, och endast för kaniner under 3 kg. Så ska du ha den buren får du köpa en dvärgras, eller något i den storleken.
Kort info om raser finns här: http://kaninmagazinet.se/2012/july/ras-special.html