Min kanin har börjat bita mig - varför?
Hej! Min lejonhuvande kanin är en hanne och bara helt plötsligt börjat Bita mig och attackera mig. Det går inte en att lyfta upp honom och ta t.e.x ut honom i koppel eller något , snälla svara .
Det kan vara tonåren!
Dom flesta kaniner brukar börja bete sig aggressivt och annorlunda när dom är i tonåren. Alltså tror jag han håller på att bli tonåring! Det finns inget speciellt du kan göra, utan vänta så ska du se att det går över snart. :)
Bytte till en bra rubrik och till rätt kategori.
----------
Låter som tonåren.
Dock accepterar jag här hemma inget bitande. Nafsande OK men inte bitande. Jag har aldrig haft en kanin som bitit mig vid tonåren. Alltså inte pga tonåren.
Däremot har vissa morrat och markerat.
Så är lite efter erfarenhet där hur vanligt det är vid tonåren eller ej.
Men det du får göra är att inte visa att du är rädd. Hantera honom som vanligt. Ha handskar på om det känns bättre.
Kanske hoppa över sele lite och ha honom ute i hage istället.
Kastrering kan ev hjälpa om det är hormonerna som spökar.
Hur gammal är han?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Gör som Frida säger tycker jag =) Sen kan det ju vara bra om du lägger märke till i vilka situationer han hugger efter dig. Är det när du städar buren kanske han kan vara någon annanstans när du städar den osv. Om det är när du försöker fånga honom kanske du ska försöka låta honom komma till dig istället (med hjälp av en godis t ex). Många kaniner HATAR att bli lyfta. De tror de ska bli uppätna då.
Men om det är en helt fullvuxen kanin kan plötslig aggressivitet tyda på att han har ont nånstans t ex i magen, kaniner kan lätt få ont i magen.