Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettmat-utfodring
Läst 1432 ggr
hhejlollo
0

Ang mat

Hej! Vill att alla berättar vilket märke ni ger era små sötnosar! (utöver höet)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[neptunens]
0

Edel och Royal Rabbit äter mina.

[lucke]
0

Cuni Complete🙂

Rhani
0

Edel, Cuni C och Teddytassens nyttiga blandfoder 🙂

hannis :)
0

Är cuni complete bra? Hade tänkt börja ge det till min nin men vill veta om det är bra först! :]

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

[einstein99]
0

Svenska foder och lite frö blandning från Coop :-)

[lucke]
0

#4 CC är ett av de bättre pelletssorterna (jämte Oxbow). Lite dyrare än andra sorter, men ofta får man ju vad man betalar för. Dessutom är det tydligen väldigt gott enligt min gosse🙂

Fridaaaa
1

Svenska foder blandat med cuni nature re-balanxce

#5 Får man fråga: Varför fröblandning från coop?
Låter inte som en bra kombo skulle jag säga, speciellt inte med svenska foder, för blir mycket fett (svenska foder har hög fetthalt)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smulan13
1

mina sötnosar får jr farm grainless complete🙂

Mickis1994
0

#4 Jag har precis börjat med Cuni Complete, men utefter vad andra säger och näringsvädret så verkar det super och lillan min älskar det! Det är som sagt lite dyrare men har man få kaniner så är det helt klart värt det! Finns att köpa på djurmagazinet bl.a. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

JessicaOlin
0

skrivit 3 gånger här nu men de raderas?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Fridaaaa
0

#10 Det är inget inlägg här i denna tråden som har raderats.

JessicaOlin
0

Ah då har ja kommenterat en annan med

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Fridaaaa
0

#12 Ja förmodligen, för den finns lite överallt, bland annat på kanin.ifokus också 🙂

[_annaH]
0

Jag ger svenska foders kanin&marsvin blandat med hackad lusern.

*~HamsterHamster~*
0

Mina får bara grönskaker örter, vilda örter, frukt, gräs, torkade örter.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Fridaaaa
1

#15 Frukt = godis 😉

*~HamsterHamster~*
0

frukt skall inte bara vara godis de behöver vitamin C därför ger jag äpplen varannan dag ;) jag att mina kaniner får naturlig mat. däremot frukter som innehållar väldigt mycket socker som till exempel banan får de bara varannan vecka som lite godis.(jag ger inga vitamin tillskott)

mina får varken pellets, drops eller annat onaturligt som egentligen inte står på kaninens närings plan i naturen.

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
1

#17 Jo, det innehåller mycket fruktsocker = inte bra för tänderna.
Så äpple så ofta är inte bra för tänderna, innehåller en hel del fruktsocker.
Kaniner är inte som marsvin & människor, att de behöver extra c-vitamin som tillskott (marsvin får det ju via grönsaker, som vi människor). De får i sig det dem behöver via höet, örter (om man ger det), ev pellets och via grönsaker eller annat gott utifrån, vilket man väljer att ge. Mina kaniner får grönsaker 1-4 gånger/vecka ungefär, nu sommartid får de gräs & maskrosblad dagligen = mycket nyttigheter.

(ett tips, skriv vem du talar med, underlättar i andra trådar osv också)

*~HamsterHamster~*
0

#18 men pellets är inte häller bra för tänderna, inte bröd heller inget torrfoder rättare sagt. förutom torkade örter.

Om kaniner inte får mycket nog vitamin C eller fettsyror kan de lätt få hudsjukdomar och svampbefall och annat som till exempel enzephalitozoon cuniculi kort sagt EC vilket kan förekomma när hygienen inte är bra eller de får för lite vitaminer. Annat som också kan förekomma är att kaninens slemmhinnor blir skadade eftersom den inte fått nog med C vitamin. Grönsaker är mycktet viktiga. det bäst är när de får det varje dag. Dessutom får kaninen lättare sjukdomar när den inte får mycket nog med vitaminer. som till exempel förkylningar och snuva.

Okej jag erkänner att det är mycket fruktsocker i äpplen.

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
1

#19 Pellets påverkar inte tänderna, speciellt inte bra pellets. Fel pellets kan orsaka fetma osv istället.
Nej bröd ska man undvika(räknas dock inte till kaninmat).

Det är olika hur man ser det. Nej det är inte alltid det bästa att ge varje dag, upp till var och en hur man väljer att göra. Mina kaniner mår bra. Jag tror inte att kaniner blir lättare sjuka för att de inte får grönsaker dagligen eller ofta. Det är ren otur eller individuellt. 
Och nu får mina det dem behöver från gräs, blad mm utifrån 🙂

Och som jag skrev, de får i sig det dem behöver via hö, ev grönt utifrån, grönsaker och ev örter.
Men inget krav att ge dagligen, och ska man ge, är det grönsaker, inte frukt. Så mycket c-vitamin är det inte i äpple heller.

Sedan då ska man vara försiktig med kål-grönsaker. 
Mina får oftare på vintern grönsaker, då blir det 3-4 gånger/vecka ungefär. Och små mängder. 

http://kaninmagazinet.se/2012/may/vitamin-c.html

http://kaninmagazinet.se/2013/may/utfodra-pa-ratt-satt.html

*~HamsterHamster~*
0

#20 sorry men jag kommer från tyskland och i tyskland är det så annorlunda.

klart att kaniner mår bra och att man kan göra hur man vill…. och i tyskland är det som jag tycker bättre :(

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
0

#21 Aha okej 🙂

Ja  bra hö och bra pellets  (om man ger pellets) är viktig.
Inga saltstenar&mineralstenar.
Och ge lite grönsaker och så är ju bara bra för dem 🙂 De uppskattar det med hehe.
Mina får äpple och morot som godis på helgen.

Denna kommentar har tagits bort.
[krysopras]
1

Jag ger CuniComplete, även min kräsne kanin som vägrar Oxbow äter det med förtjusning. När han bantade fick han bara pellets som godis, så goda är CC enligt honom. Nu har han nått sin målvikt så nu får han lite mer pellets, han ska ju inte gå ner mer.

Obegränsad tillgång till hö är viktigast och så ger jag färska blad och örter varje dag som jag plockar ute. På vintern är det svårare, då får man köpa grönsaker.

ljungensjenka
1

Min lilla nin får 3 msk blandning av Stampe & Lottie Gourmet (Mest Stampe) Sen får hon oxå blåbär, blåbärsblad, äpplegrenar, lönngrenar (men det är tydligen inte gott enligt henne, duger bara med äpple), hö (såklart), morotsblast, gräs, maskrosblad (inte för mycket), lite morot ibland, groblad, innan hade jag också saltsten men den  tyckte hon inte om och efter vad jag har läst här om det så tog jag bort den.