Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 19156 ggr
[Fruktiz]
12

Knäckebröd

Jag har gett knäckebröd till mina kaniner i samband med pelletsen ganske länge nu, men jag har kommit på att det kanske inte är så bra för dem att äta det så ofta..

Anser ni att knäckebröd är onyttigt?

[ninnakm]
0

Ja, jag ger det som frukt och annat godis, dvs högst 1 gång i veckan.

Eriikaa
3

Det är inte onyttigt, tvärtom!
Om du ger rätt knäckebröd kan du ge det varje dag!  :)
Min kanin får det nästan varje dag. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

[ninnakm]
1

#2 håller inte med, det finns ingen sort som är så pass bra att den är nyttig för kaninerna.

gaabriellaaa
1

Tycker knäckebröd är ett bra tillskott till kaninerna. Dock ska man vara försiktig men mängden, mina (eller min, hade bara en kanin då) fick knäckebröd ofta förut när jag inte visste  bättre och han blev dålig i magen. Nu ger jag det ungefär en gång i veckan, eller lite mindre.

[Fruktiz]
0

Jag trodde att det gick bra att ge ofta..? Men okej, då ska jag bara ge det ibland! Glad

[Becca-]
1

Man ska inte ge knäckebröd p.g.a. spannmålen i brödet, vilket inte ingår i kaninens matvanor. Snälla, håll er till det ni vet är bra för kaninerna! De är växtätare, inget annat.

gaabriellaaa
1

#6 fast har läst på många forum att kaniner kan äta knäckebröd. Självklart är dem växtätare, men någon gång då och då skadar ju inte. Vi ger dem ju liksom pellets?

Jag ger mina en liten bit någon gång då och då, oftast inte äns en gång i veckan. Tror nu att det var 3 veckor sen jag gav det sist och då kan det väl inte skada :)

[Becca-]
0

Nej, i små mängder går det bra. Men man ska hålla sig så gott som det går till det som är normalt för kaniner i foderväg. Pelletsen är ju ändå framställd till kaniner, det är ju inte knäckebröd.

gaabriellaaa
0

#8 nä sant Tungan ute

[Becca-]
0

:)

Ellenfyrkant
0

Ingen föda avsedd för människor är bra att ge ofta eller i stora mängder. En kanin klarar sig utmärkt med enbart hö och eventuellt pellets. Sedan kan man ge godis lite då och då. Min kanin brukar få frukt/ grönsak någon gång i veckan. Men vill man ge en mumsbit varje dag är väl det okej, i mindre mängd. Såvida det är mat som passar att ge till kanin, t.ex. äpple, gurka, knckebrödsbit ngn gång ibland… Inte pasta etc.

Mvh Ellenfyrkant

Fridaaaa
1

Jag ger käckebröd ibland till mina som tilltugg så att säga:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

malin--a
1

Någon gång då och då tycker jag är lagom. Varje dag är för mycket!

Bamse 08
1

Men knäckebröd är nog inte onytigt men varje dag är förmycket

What doesn't kill you makes you stronger.

[ninnakm]
1

Människomat är inte gjorda för kaniner = onyttigt för dem.

Fridaaaa
0

#15 Knäckebröd är inte onyttigt. Men man ska bara ge det max 1-3 ggr/vecka

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16 I en viss mängd kan det vara onyttigt/farligt för kaninen. Deras magar tål inte så mycket spannmål. Jag skulle säga max 3 ggr i månaden, om inte aldrig.

Fridaaaa
0

#17 Jo men så är det för alla djur plus vi människor :)

[Becca-]
0

Sant.

[ninnakm]
0

#16 men det är mycket spannmål och det är inte bra för kaninerna, men någon gång i månaden skadar ju inte.

Bamse 08
0

Jag ger aldrig min kanin knäckebröd.Vad för knäckebröd ska man ge?

[ninnakm]
0

#21 Det ska vara ett grovt knäckebröd.

[Becca-]
0

#21 Toppen, fortsätt med det!

Bamse 08
0

ok men man kan ju ge det till kaninen någon gång i månaden.föresten tack för svaret.

malin--a
0

Gav en av mina förra kaniner väldigt mycket knäckebröd, och hon blev riktigt, riktigt tjock. Dock fick hon det varje dag. Var jättefel av mej att ge henne så mycket, men tyvärr visste jag inte bättre på den tiden       :( Bella tror jag har smakat knäckebröd några gånger, men varken Loka eller Chip har gjort det.

Bamse 08
0

Man kan ju ge knäckebröd t.e.x när de fyller år det är ju 1 gång om året

malin--a
0

#26 Ja det är klart =)

lisiberglund
0

ger knäckebröd inte så ofta finns ingen mening med det när kaninen kan gnaga på pinar och äta andra grönskaker och frukter som godis men såklart ibland får dom ju!

Inte alls nytigt inehåller mjöl vilket är dåligt för kaninerna att få!

Med all kärlek //Lisi

Rhani
0

Knäckebröd är inte så nyttigt som man kan tro… Det innehåller mycket socker - oavsett sort - och det är inte speciellt bra för vare sig människor eller djur. Om man överhuvudtaget skall ge det så bör det vara små mängder och så sällan som möjligt.. helst inte alls..

Fridaaaa
0

#29 Man kan göra egna knäckebröd, utan socker 😉

Elsa
0

Någon som vet hur det är med Finn crisp? :) åt det då jag åt lchf då det är bättre än knäckebröd. Kanske funkar bättre då för ninisar också?

[Gloriosa]
0

Veterinär sa till mig att man kunde ge grovt knäckebröd, sa hon fel då ^^? Men hon sa även att de ej duger till att slipa ner tänder utan knäckebröd är inte något som är istället för pinnar. Så ibland kan man ge:)

Fridaaaa
1

#32 Beror på vilket sorts grovt skulle jag säga, men det ska ändå bara ges som godis då och då bara 🙂

[krysopras]
1

Håller med #33, knäckebröd är godis, precis som frukt, man ska inte ge varje dag. Men sen är det också olika vilken kanin man har, har ens kanin känslig mage ska man aldrig ge knäckebröd. Särskilt nu på sommaren om man har kaninen ute, för då är det extra farligt för dem att bli lösa i magen iom risken för flugmask. Flugor bara älskar kletigt bajs i baken på en kanin.

Jag har en kanin med känslig mage och en kanin med plåtmage. Den ene får inget godis men den andre kan få ibland. De går inte tillsammans, därför kan de få olika mat.