26/07 2013 liten flicka
Namn: Rörödalens Sun
Kön: Hona
Ras: Blandras mellan dvärgvädur, gotlandskanin och lejonhuvad kanin.
Ålder: 31/5 2013
Teckning/Färg: Japan tecknad?
Om föräldrarna: Mamman är en blanding mellan Dvärgvädur,Lejonhuvadkanin och Gotlands kanin. Hon lämnade ungarna, och aggressiv mot dem när dem var 5 dagar. Annars är hon en väldigt snäll och söt kanin, dock kan hon vara vresig. Men de är inget kanin ungarna har visat i temperamentet då de fått sin fars temperament, lugna sociala och trevliga i största allmänhet. Pappa är en Dvärgvädur Rex. Pappa kanin är super mysig och har bara posetiva egenskaper, dock en dålig egenskap är väl att när man städar i buren kan han kissa rakt på en, dock har de bara hänt två gånger, haha han ville tydligen ha lite kul ;)
Övrigt om kaninen: När bebisarna var 5 dagar gamla övergav mamman dem och jag var tvungen att ta det stora beslutet att flytta på mamma och bebisar då de inte funkade. Hon skulle skadat de. Innan jag beslutade för att sära på de så bet hon vissa och slängde upp de i luften, hon fick verkligen något utbrott. Jätte konstigt då jag aldrig sett en kanin-mor göra så mot sina bebisar. Så de fick som sagt flytta till olika burar och jag fick lägga mamman på rygg och hålla i henne, skadade henne inte, höll bara i henne, låter inte särkillt bra men de hjälpte. Gjorde så tills de öppnade ögonen vilket de gjorde när de var ca 9-10 dagar gamla. Sen när de väl kunde äta hö och vanlig pellets gjorde vi så att dem fick mjölkersättning, katt mjölk. Det var den rosa förpackningen kommer dock inte ihåg vad själva märket heter men man kan köpa de på matbutiken. Sen när de var ca 3 veckor slutade jag med det och började med Royal Canin´s katt mjölks ersättning, något jag inte skulle gjort. Det slutade med att dem fick diaré och tre stycken ur kullen dog. Det var helt sjukt. Så himla jobbigt för mig. Eftersom att ungarna verkligen är mitt allt. Dem är som mina små barn och de är så himla underbara. Sun och Sunshine är de som finns kvar. Sunshine ska jag spara och Sun säljas. Det är därför jag skriver här.
Sun är helt underbar. Hon är dock inte pussig som sin syster men annars är hon gudasnäll. Hon är lite lugnare i temperamentet och kan sitta i knät och mysa hur länge som helst. Hon är en riktigt mysig bebis. Nu är de 7 veckor och är leveransklara den 31 Juli. Säljer inte till vem som helst utan till den som känns helt rätt. Den personen som köpen henne ska även kunna skicka bilder och berätta hur det går med henne. Jag finns alltid för mina köpare om det finns frågor osv. Just nu är hon lite spinkig ikroppen, tror det har något med diarén då de bara fick hö och vatten under 2 dagar, Ringde och pratade med vetrinären på ultuna och de sa att det var det vi skulle göra, pratade även med Grizzly Zoo i Uppsala och Fäboden de sa samma sak. Sen Så sa de på Färboden att jag skulle ge ungarna Havrekross med Pellets och ungarna blev faktiskt bra på det. Nu ska de bara gå upp i vikt. Så jag vill helst inte släppa iväg henne för tidigt så det kanske blir att jag säljer henne när hon är nio veckor om jag anser att hon fortfarande ser för tunn ut. Hon har dock gått upp bra i vikt men för säkerhetensskull.
Pris: 250:-
Finns på ort: Uppsala
Ev hemsida: rorodalens.weebly.com
Kontakt: PM eller Mail, Amanda_Erslid@hotmail.com
Bild: Gammal bild från när hon var 4 veckor men ska ta nya bilder i helgen.
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.
Tråden kan låsas, hon har hittat en ägare. ❤️
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.