Dvärgvädur lejonhuvad?
Jag är inte så bra på det här med kaninfärger och pälsar och sånt. Så jag undrar om min kanin Ljungens Jenka (renrasig dvv e. Ljungens Magnum u. Silke (Nossans Eve) är lejonhuvad :) Hade varit kul att veta det eller om hon bara är väldigt hårig :P
Svårt att se hur du menar med härstamningen?
Är en av föräldrarna dvärgvädur? I så fall är hon korsning.
Hon ser ut att vara gul/svart japatecknad.
Har hon fått med? Isåfall wienertecknad med.
Söt!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 båda föräldrarna är renrasiga dvv, Men hon har sån man så funderade på om dvv kunde vara lejonhuvade (om det hette så om de har man) Hon är gul/blå japan/wienertecknad :)
Tack!
#2 Om båda föräldrarna är renrasiga dvv kan hon inte bli lejonhuvad dvv.
Ja det kan dem vara men det är en annan ras, alltså lejonhuvad dvv och dvv är två olika raser.
Hon ser mer svart ut än blå tycker jag på den bilden, har du en närmare bild 😉
#3 Aha, tack :)
Denna bilden visar nog tydligare, men jag har ingen aning egentligen om färg. Det var uppfödaren som hade skrivit gul/blå på sin hemsida om henne :)
#4 Där ser hon mer blå ut 🙂
Men föräldrarna kan inte vara 100% renrasiga dvärgvädurar om det kom en lejonhuvad dvärgvädur i kullen, just pga att de räknas som 2 olika raser. Har du länk till uppfödarens sida, så man kan se föräldrarna?
Men du tror att hon är dvv lejonhuvad eller? För jag tänkte att de dvärgvädurar som jag har sett innan har inte haft någon man men sen den jag köper (och hennes syskon) har man (och "rumpskägg" som jag kallar det) så jag visste inte om rena dvv kunde ha man eller inte ;)
http://ljungenskaniner.weebly.com/ Finns bild på mamman men inte pappan dock :(
#6 Ja hon ser ut som en lejonhuvad dvärgvädur.
Kollade in hemsidan, mamman är ju dvärgvädur men då är förmodligen pappan lejonhuvad dvärgvädur eller korsning med det.
Vanlig dvärgvädur är helt korthårig utan man, som mamman till kaninen.
Alltså är din förmodligen korsning mellan lejonhuvad dvärgvädur och dvärgvädur, precis som min ena tjej här hemma 🙂
Det har jag ju sagt att lejonhuvad dvärgvädur har man men inte dvärgvädur 😉
Då vet jag det :) Tack!