Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 5626 ggr
[einstein99]
0

Flytta in utebur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej som rubriken lyder så undrar jag om man kan flytta in en utebur? Vill så gärna ha in ninerna igen tycker att det är mycket mysigare när dom är inne. Och dessutom så slipper man oroa sig för att det ska komma grann barn och störa dom när man inte är där.. Har fullt med ungar här -.- För det måste väl funka? Kan inte hitta något problem. Ni som har/ har haft utebur inne hur gick det att flytta in den m.m. Jag har ju en sån där trixie bur så det är ju inte världens bästa kvalitet så den hade nog inte klarat den här vintern i.o.m. Att den var begagnad när jag köpte den. Ska ju kaninsäkra resten av rummet så arton kan hoppa där med. Så de blir ju större yta för dom att va på. Haha de var ett rätt meningslöst inlägg men vill veta om det är någon mer än jag som har/ska flytta in en utebur :D Tack på förväg :)

Northernlights KU
1

Visst går det att ta in en utebur, bara den kommer igenom dörren 😉Sen beror det väl på hur petig och pedantisk man är med sitt hem, vissa uteburar är inte så fräscha att man vill ha dem inne och kanske inte så vackra att titta på heller. Det beror som sagt på hur petig man är (eller hur petiga ev. övriga familjemedlemmar är 😛).

Annars går det ju alltid att lösa på andra sätt om man vill ha kaniner inne, antingen skaffa en "riktig" innebur eller ha kaninen lösgående i hela eller delar av huset (som man kan dela av med t.ex. kompostgaller) med toalåda etc. Sommartid kan man ju även ha kaninen mer eller mindre lös inne dagtid, och sedan låta den bo i uteburen på natten t.ex.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

[krysopras]
3

Din bur ser väldigt stor ut. Annars vore det väl inga problem, om du bara gör rent den ordentligt innan så den kan vara inomhus.

Håller med om att det är roligare att ha kaniner inne så man kan umgås mer med dem. Och man slipper vara rädd att några ungar ska släppa ut dem eller göra illa dem.

Fridaaaa
3

Det går säkert, men jag skulle inte vilja ha en stor utebur inne 😛

#2 Jag tycker inte att man skriver så ang barn 😮 Det är väldigt sällan deras fel, och det är föräldrarna som brister i sitt ansvar anser jag, ialla fall om det händer mer än 1 gång.
Många vuxna & ungdomar som beter sig som **** och släpper ut kaniner tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nemilla
0

Jag hade en liknande bur inne ett tag, bara som hus till frigående innekanin. Men jag sålde den, det där tjärtaket luktar inte gott att ha inomhus kan jag säga…

[Tilde]
3

Bara jag som tycker att uteburar är mycket snyggare än inneburar? haha Jag hade gärna haft en sån bur i ett rum som var helt till kaninerna! Gud så kul de skulle ha där 😃

[krysopras]
3

Varför skulle man inte kunna skriva så om barn? Jag skrev väl inte att de gör sånt för att de är elaka. De förstår inte bättre, för de är små och vill säkert bara leka med den gulliga kaninen. Men det blir kaninen som får lida ifall den blir utsläppt och t ex en katt eller en rovfågel tar den. Det är väl inte konstigt om man oroar sig för sånt om man är kaninägare? Jag vill ha mina kaniner inne så inget hemskt händer dem, oavsett om det är nån som vill göra dem illa med flit eller om det är nån som släpper ut dem för att de bara vill leka med dem. 

Hos min mamma har jag en utebur inne, en sån där tvåvåningars i trä man köper på djuraffärer, med liksom tjärtak. Den luktar inget.

Nemilla
0

#6 Kanske var för att min var helt ny då? För taket på den buren jag hade stank verkligen pyton!

Fridaaaa
1

#6 Jag har inte skrivit att man inte kan skriva om barn, i så fall har du läst fel tyvärr.

Jag har inte antytt till motsatsen heller ang det med att vara orolig för sina kaniner. Men det är fortfarande föräldrarna det handlar om, inte barnen. Det är dem man får snacka med och "uppfostra" om man säger så, eftersom de har ansvaret för sina barn. Var så jag menade.

[krysopras]
0

Ja, jag håller med helt. Jag missförstod dig nog först. De allra, allra flesta barn gör inte djur illa av elakhet utan av oförstånd. Det är inte ens föräldrarnas fel alltid, för barn kan göra tvärtemot vad de har fått lära sig om de plötsligt råkar få ett infall. Jag kände ett barn (han är stor nu) som slängde grannens skor i sopnedkastet. Han hade ingen aning om varför. Skorna stod vid dörren och där var sopnedkastluckan och så bara stoppade han skorna i nedkastet. För att det gick, typ. Sånt kan barn få för sig och det är bara för att de är barn. Det gör ju inte så mycket om det bara är skor, det är mkt värre om det är djur. (Fast granntanten blev väldigt sur. )

Fridaaaa
0

#9 Ja kan lätt bli missförstånd,kanske jag som förklarade luddigt med innan 🙂
Nej barns hjärnor är inte lika väl utvecklade osv. Så blir inte att de tänker på samma vis som en vuxen.
Ja det är inte bra när det kommer till djuren, självklart.

[einstein99]
0

Haha #1 vi var tvungna tt ta av taket och då gick den in på millimetern snacka om att vi hade tur :D #4 min har inte börjat lukta det minsta än men vi brukar ju ha ett öppet fönster som kaninerna inte kommer ut igenom såklart så de kanske vädrar ut lukten ;) #5 de tycker jag med den här buren är ju och var begagnad när jag köpte den så just den här e inte så snygg :/ ;) Så nu har dom hela mitt rum att hoppa i på dagarna och på nätterna e dom i buren :)

[krysopras]
0

Vad härligt för dom!

Nemilla
0

Vill du visa bild på hur det blev? Nyfiken!

#11 Och skönt att taket inte luktar illa, haha!

[einstein99]
0

Jag kunde inte få med hela rummet på bild men lägger upp två bilder :) Jag hade släppt ner persiennerna så de e därför de e så mörkt i rummet ;)

[einstein99]
0

Här är den andra delen :)

Nemilla
0

Ser jättemysigt ut ju!