Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettavel-och-ungar
Läst 673 ggr
hejlina
1

Ungar? Hjälp

Hej på er :) är ny här på iFokus då en vän tipsa mig.

Den 30;e Maj ca så para jag mina kaniner, dvärgvädur. 

Grejen är att hanen ramla aldrig bakåt trots honan va super brunstig, han jaga henne sedan red hon på honom o sedan han på henne men han ramla som sagt aldrig bak vilket han gjort förr.(samma hona). 
Jag upprepa sedan dagen efter o han försökte para sig, men inget fallande bakåt. Han försökte bara en gång sen strunta han i henne. Tredje dagen va de i hagen igen och var helt ointresserade av varandra, hanen försökte inte ens. 

Nu är honan på dag 30 och idag har hon vilat nästan hela tiden. Hon har grävt lite i bolådan o det ligger lite pälstussar här o där men inget bo. Igår kände jag något i magen men längre upp i magen mer mot revbenen, trodde först de va hjärtat med det va en rätt stark känsla och sedan försvann det. Kan det då vara ungar i magen?

kan även tillägga att honan är jätte kelig av sig och visar inga tecken på irritation osv. Hon är inte så tjock heller. Sista kullen hon hade för7 mån sen så fick hon bara 2 ungar.

[MiniPim]
1

Ja hon kan absolut ha ungar. Vänta till dag 35 iaf, så kommer det nog några småttingar om hon har några. Alla kaniner blir inte aggressiva när dom har ungar, och dom behöver inte ha stor mage heller. :) Hoppas det kommer några små!

hejlina
0

Okej hoppas jag med.

Idag är hon på dag 31 och inget har hänt ännu. Igår va hon lite grinig på kvällen o ville inte hälsa på mig, men hon har inte byggt ett bo heller ännu.  Sist födde hon på dag 32 har jag för mig. Då märkte jag inte om hon va dräktig heller för hon är så liten så det syndes inget, hon gick inte ens upp i vikt o ändå kom det 2 små ungar. Spenarna svullna lite men inget mer. Märkte inget alls på humöret men den gången föll hanen bakåt.. så hoppas de kommer några nu :(!

blomsterkvinnan
0

hej.

har hon fått ungar ännu?

hejlina
0

Nej inget än..

Hon vilar mycket men hon har inte boat eller något. Hennes mage är lite spändare, speciellt igår. Hon har vilat flera dagar nu och sover mycket just i bolådan men hon gör inget bo utan hon gräver bort allt istället. 

Hennes spenar har vart "svullna" enda sen parningen.

Kan man ge eller göra något för att få igång förlossningen? Typ någon växt/ört.? 

Hur kan man känna ungarna? Hur känns de när dom inte sparkar? Hon är mkt hårdare på ena sidan av magen men inte andra, kan de vara en unge?

Jojje991
0

Min hona hade ungefär samma tecken men hon födde 4 stycken så stör hon inte och vänta några dagar för mitt vad det är så ligger det ett par ungar i ett bo fullt med ull ;)

MVH/ JOHAN STOLTZ - Mithraz 2011-05-04 <3