Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 888 ggr
nellsve
0

Kastrering m.m ?

Hej!
Har en 5-årig hona här hemma som vi håller på bygga en stor hage åt där hon kommer få bo. Men så hon inte ska behöva vara själv så tänkte jag köpa en hane (kastrerad) Har letat och hittat en fin som verkar vara trevlig osv. Men han var inte kastrerad, och eftersom hon är så pass gammal så vill jag inte ha några småttingar på henne…

Men, har funderat på han ett tag nu och undrar Hur mycket kostar kastrationen?

Jätte tacksam för svar! Vet att det kanske är bättre att fråga det till en veterinär, men jag provar här först och om ingen vet frågar jag en vet. 😃

Hälsningar NellieHjärta

Emelice1206
1

Runt 700 kr ungefär tror jag. Men det beror på klinik. Mellan 500-800 är det vanligaste.

Fridaaaa
0

Jag gav 650 kr för kastrering av våran hankanin.
Men säger som #1, brukar ligga på runt 500-800 kr för hane är vanligast, tycker det brukar sällan kosta mer.

Sedan fick vi in på återbesök pga att han fick en liten "knöl" i pungen och fick antbiotika. Ren otur helt enkelt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tova.O
0

Ungefär 700 kr kostade det att vaccinera en av mina gamla kaniner. Vi gjorde det hos Fågelkliniken som ligger i Malmö ungefär. De är superduktiga. :)

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Fridaaaa
0

#3 Kastrerade menar du?
Ja fågelkliniken är toppenbra, aldrig själv varit där med något djur för det är alldeles för långt men min mamma har bland annat varit där och känner Cecilia 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tova.O
0

#4: Ja , det blev lite fel. ^^ Ja hon är bra. :)

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Nemilla
0

Ett tips annars är att du letar efter en redan kastrerad hane. Då slipper du väntetiden och hjälper en kanin få nytt hem.

[krysopras]
0

Mina hanar kostade 740 kr hos Din Veterinär i Helsingborg.

smurfan37
0

En liten fråga bara :) Funderar på kanin o undrar om det e bara för att det inte ska bli ungar ni kastrerar hannarna? Eller finns det fler anledningar?

nellsve
0

Tack för alla som skrivit hur mycket det kostar mm :) #6 Ja, blir nog så. Såldes idag tyvärr… Men ska nog leta efter en kastrerad i fortsättningen. :)

Hälsningar NellieHjärta

nellsve
0

#8 Jag har aldrig kastrerat någon av mina, eller haft en kastrerad kanin. Men jag skulle nog göra det för att inte få några ungar. :) hoppas du får något vettigt svar! :)

Hälsningar NellieHjärta

Emelice1206
1

#8 Dels för det, men även för att hanarna, när de blir könsmogna kan skvätta urin, jucka mot andra kaniner men också människor osv. 🙂

Northernlights KU
3

#8 Förutom det #10 och #11 redan skrivit så kan man även kastrera hanar om de blivit aggressiva när de kommit in i tonåren. Är aggressiviteten hormonrelaterad och om den inte "går över" av sig själv kan det hjälpa med kastrering.

TS, vet inte vart du bor men i Dalarna finns ett omplaceringshem för bl.a. kaniner, och dem har som målsättning att kastrera alla hanar som kommer dit för omplacering. Bor du inte i närheten kan du kanske kolla upp om det finns andra omplaceringshem med samma principer på närmare håll där man kan köpa en "färdig" kastrerad hane, plus att man samtidigt gör en god gärning 😉

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta