Vill inte bli upp lyft
Jag brukar vara ute i sele med min dvärgvädurs hane (ca 1 år) men när jag ska lyfta upp honom och ta in han så försöker han springa där ifrån och han försöker ta sig ur min famn, för han vill fortsätta vara ute och springa. Vad kan man göra? Jag har funderat på att kastrera honom, för han kan vara ganska sprattlig när man håller i han i övrigt också, speciellt när han ska klippa klorna och när man ska hålla honom upp och ner. Blir dom lugnare om man kastrerar?
Dem kan bli lugnare vid kastrering men ingen garanti.
Jag kastrerade en hane för över 2 månader sedan nu och han är fortfarande ganska sprallig, så är individuellt.
Vissa av mina kaniner vill inte heller bli upplyfta när de är i sele utan försöker skutta iväg.
Brukar sätta mig ner på huk, och sedan göra kopplet kortare och kortare, sedan ta upp kaninen från sida, för uppifrån kan vara skrämmande för kaniner eftersom det är flyktdjur.
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min hankanin kastrerade jag för några månader sen och han har blivit lugnare på alla sätt förutom när jag ska ta upp honom efter att varit ute och när jag bär honom upp och ner, och det tror jag tyvärr inte försvinner med kastrering.
Okej, tack för svaren!🙂