Fällning!
Hej! Vår Lucas, dvärgvädur på 4år har bott ute hos oss nu i ett år så detta är första året han fäller vinterpäls påriktigt.. Det jag undrar över är att han fäller massor! Jag har hjälpt honom med att ta bort löshängande tussar och så märkte jag att han har fällt ALL päls ovanför svansen… Huden på fläcken som är ca 3cm x 3cm är vackert ljusrosa, inget mjäll och inga sår.. Man ser endast nåt ynkligt litet fjun växa där… Han är i övrigt pigg, aktiv, äter och dricker som normalt. Så undrar nu om han kanske endå är sjuk på nåt vis eller om det är så att han fäler lite för fort så det inte hinner växa nytt? Kanske pga att han inte varit ute tidigare kanske inte han hittat den rätta balansen med fällningen? Skulle vara tacksam för tips och idèer :-) maskmedicin fick han i maj så mask borde han iaf inte ha :-)
Min kanin fick de oxå!:) Vi tog honom till veten, och de sa att han hade en kraftig vinterfällning! ;P De växer ut snart ska du se! :)
Det är inget att oroa sig för. Kaniner kan fälla i mängder ibland men det är bara normalt.
Min kanin fick också så en gång, någon kal fläck kunde jag hitta och när jag prata med veterinär så sa det att de inte va något o oroa sig för. Det växte ut rätt fort igen.
Tack snälla ni! :-) drar en lättnadens suck :-P