Problem med sele
Hej!
Jag har ett problem med min söta lilla kanin. Har en dvärgvädur som väger ca 1,7 kg. Har en sele som denna: http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninselarkoppel/baby-bunny-sele-och-koppel-120-cm-till-kaninungar-och-kaniner-19kg-248.html
Det står på ena sidan att det är upp till 1,2kg och i andra 1,9…. Men iaf, han får på sig den utan problem.
Problemet är att den lilla järndelen snurrar (eller egentligen hela selen) och den hamnar närmare magen och sen så trasslar han sig med kopplet. Igår trasslade han sig riktigt mycket och sprang runt som en galning och jag fick släppa kopplet och jaga efter honom (om jag höll i kopplet så skulle han ha skadat sig eftersom hans bak tass hade snurrat sig in i kopplet)… Har ni andra också det problemet? hur ska jag lösa det? Ska man använda en sån här istället:
så att den lilla järnringen (där kopplet sitter fast) alltid är på ovansidan?
Jag använder kopplet endast för att promenera med honom och jag har en lång koppel kopplad så att han ska kunna skutta runt lite friare än med de jätte korta koppel som kommer med…..
Du får se till att hålla i kopplet och ha det någorlunda sträckt hela tiden och rätta till selen ifall den glider. Om den glider väldigt lätt kanske selen är för stor?
/ Angelica
Spänn selen lite fastare (2 fingrar imellan) då brukar dem inte glida lika mycket ;)
HAHAHAHAHAHA…..
Din sele är kanske för stor`?
Jag brukar ha ca 1-2 fingrar emellan, beror lite på kaninen och selen 🙂 Lite glider selen, ska ju inte sitta för tajt, men inte bra om den glider runt hela tiden och för mycket.
Till min 1,5 kg hona (lejonhuvad dvv/dvv) och jag i regel small och till min 1,9 kg hane har jag S/M 🙂 (H-sele)
Så man kan inte gå helt på Kg, för det beror på kaninens kroppsbyggnad med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.