Annons:
Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 412 ggr
Luckysoul
2019-07-26 21:49

Loppor

Hej, Vi har precis fångat in en tamkanin och håller på att reda ut allt med LS och polisen. Den har dock loppor, hur blir man av med dem på bästa sätt? :)

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-07-28 23:22
#1

Är du säker på att det är loppor och inte löss?  Undrar eftersom jag vid ett tillfälle (då jag dessutom hade 9 kaniner eller nåt sånt, jippie…not…) fick "pälsätande löss" på ALLA kaninerna. Det krävdes behandling med sprutor x flera tillfällen hos veterinär samt djuprengöring av burar, tillbehör m.m. (varje "sprutomgång") för att bli av med eländet. Inte superkul…med stora uteburar och hagar och många kaniner. Dessa irriterande kryp syntes som små prickar i pälsen typ. (kunde se att de rörde sig ibland om man tittade rejält noga och med hjälp förstoringsglas).

Oavsett loppor eller löss så behöver du ta kaninen till en veterinär och få eländet (inte kaninen, haha) artbestämd så att rätt behandling kan sättas in.

Luckysoul
2019-07-29 18:40
#2

#1 Nja, inte helt hundra men man kunde se dem tydligt och de hoppade och studsade runt på honom. Jag gav honom ett bad och sprayade honom med Exner och det verkar ha fixat det. Men om han fortsätter ha det så får jag ta honom till veterinären :)

Upp till toppen
Annons: