Annons:
Etikettom-dvärgvädur
Läst 785 ggr
Thepal
2019-02-26 19:05

Två honor som bråkar

Hej! För att göra en lång historia kort: Förra fredagen rymde min dvärgvädur Kola (9 månader gammal) (Hon är innekanin men smet ut genom en öppen dörr). Vi letade efter henne i flera timmar men hon var spårlöst borta. Ett par dagar senare blev saknaden för stor så jag köpte en ny dvärgvädur, Stampe (11 veckor gammal). Vi märkte fort att Stampe hade ett stort behov av att röra på sig så vi hade henne frigående i huset. För ett par dagar sen fick vi ett meddelande om att Kola var upphittad! Jag körde och hämtade henne och var så klart överlycklig. Efter att Kola fått vara hemma några timmar i lugn och ro lät jag Kola och Stampe på lukta på varandra genom ett galler. Den första minuten var lugn men sen började Kola bita mot Stampes nos. Stampe svarade genom att sticka in nosen i gallret om och om igen och till slut ställde de sig på bakbenen och började slåss (som tur var hade de gallret mellan sig). Jag delade på dem direkt och de har nu fått två stora hagar i varsin ända av vardagsrummet. Problemet är nu att jag har dåligt samvete gentemot Stampe som ju brukade få vara i hela huset. Jag släpper fortfarande ut henne ett par timmar varje dag o då får Kola vara i ett rum på nedanvåningen och mysa med mina barn. Stampe ägnar emellanåt nästan all sin tid åt att bajsa runt Kolas inhägnad och cirkulera runt den. Innan hoppade hon runt fritt men nu verkar hon fullt fokuserad på att markera för Kola att hon var här först (även om det inte stämmer😏). Hur ska jag hantera det här?

Annons:
Mimmisco
2019-04-22 14:45
#1

Låt de träffas på en plats ingen har revir på. Ha tålamod. Vissa kaniner funkar helt enkelt inte ihop:). Men låt de göra upp rangen på en neutral plats.

Nea00
2019-04-22 15:05
#2

Som #1 säger så ska du låta dem träffas på en plats där dem inte har varit på förut. Funkat nästan alla gånger för grannarna :).

Upp till toppen
Annons: