Annons:
Etikettom-dvärgkorsningar
Läst 967 ggr
d_sch
12/22/18, 7:13 AM

Plötslig död, ung kanin

Hej, för ca 8 veckor sedan fick våra kaniner en liten kull på 2 kaniner. Ungarna och mamman har bott ihop sedan dess i en separat bur från pappan. De får se varandra dagligen.

Inatt när vi matade honan och ungarna märkte vi direkt att den ena ungen inte hoppade upp på plattformen där matskålen ligger. De andra kaninerna var där direkt men den låg alldeles stilla på magen. Så jag plockade upp den och märkte direkt att något var fel, trodde först att den redan var död. Men märkte fort att den levde då den andades och spände ut benen. Den verkade ha tappat sinnet om vad som var upp och ner då den vred sig åt sidan på ett jättekonstigt vis fast den nedre delen utav kroppen var alldeles stilla. Vi var väldigt försiktiga med den och virade in den i en handduk för att stödja sig och se om den ville ha mat och vatten samtidigt som min sambo ringde efter veterinärer om råd (kl. 04.00). Ingen svarade så min sambo fortsatte ringa samtidigt som jag försökte hålla kaninungen lugn genom att klappa försiktigt och försöka hålla den varm.

Den gled enkelt ner på sidan eller ryggen, och då spände den ut benen och såg ut som den försökte springa/hoppa. Kom även några svaga pip-ljud. Straxt efter spände den hela kroppen och öppnade munnen likt en gäsp och sedan var den livlös.

Tidigare under dagen tappade min sambo ungen när den skulle tillbaka in i buren efter en snabbtitt på hur den mår. Kaninen tappades från runt 80cm avstånd ner i spånet i buren. (Den var ivrig på att komma ner och äta förmodligen och gjorde ett plötsligt ryck). Vi tog upp kaninen försiktigt direkt och lät den hoppa runt i sängen en snabbis för att se om allt gick bra och den var lika nyfiken som alltid och hoppade runt helt normalt.

Inget ovanligt tecken har märkts på kaninen innan, kvällen innan lät vi den hoppa omkring lite i soffan. Kan inte heller se något tecken på kaninen nu som tex. de visuella sakerna man kan se på kaniner som haft gulsot.

Som jag har förstått så är det med störst sannolikhet någonting med ryggraden som är orsaken till detta. Tror ni det kan vara fysisk skada utav fallet eller någon sjukdom? Buren är nu skapligt rengjord men ska rengöras rejält under dagen, (klockan är nu 07.00 och jag har fortfarande inte sovit än pga. detta).

Tack…

Annons:
thistletoe
12/22/18, 7:21 AM
#1

Ungdjursförlamning? Dvs selenbrist? Vanligt på ungar och ungdjur, eftersom de behöver mest av det och vi har selenfattiga jordar i Sverige. Vad har du för hö? Jag har hö från trädaängar som vilat bra länge, eftersom det varit ett så dåligt höår. Jag förlorade tre ungar pga selenbrist på grund av höet, sista klarade jag genom att ge tomat och därefter köpte jag kosttillskott när granngården öppnade. Symptomen på selenbrist är att de blir lama, med bakbenen först. Skadar de ryggraden brukar det uppkomma direkt och inte långt efteråt.

d_sch
12/22/18, 11:45 PM
#2

Tack för ett jättebra svar @thistletoe, aldrig hört om selenbrist hos kaniner. Har du något tips för hur jag kan förhindra detta att hända igen? Tex. vad för kosttillskott och borde man kanske ge det till alla kaninerna? Ingen annan av dem har visat tecken på något utan är helt normala.

Vi brukar köpa hö från Arken Zoo, ingen etikett.  Varit lite skeptisk mot det och har funderat på att hitta någon gård, men har inte lagt någon vikt på det förns nu.

thistletoe
12/23/18, 8:06 AM
#3

#2 Normalt sett så brukar tillskott inte behövas, det räcker med hö och pellets till ungar. Vuxna har ett mindre behov av selen. Jag har hittills bara haft selenbrist på två kullar, och jag har fött upp kaniner i ungefär tio års tid. Skulle du vilja ge hona med kull/ungdjur i förebyggande så finns E-selen fodertillskott på granngården, antingen i flytande eller pelletsform. Jag rekommenderar den flytande, för den här längre hållbarhet och man behöver inte köpa flera kilo som bara slängs sen. Ge 1 droppe i vattenskålen eller droppa över pelletsen. Det behövs inte mycket så dosera försiktigt.

Upp till toppen
Annons: