Annons:
Etikettallmänt
Läst 1733 ggr
Candy120
2018-09-30 19:23

Övertala föräldrar

Hej alla! Jag och min lillasyster har velat skaffa dvärgvädur ett tag. Det verkar så mysigt med kanin. Och min kompis fick nyss en kull med 4 små teddyvädurar. Såklart är jag och min lillasyster intresserade av att köpa. Men våra föräldrar säger bara att vi kommer tröttna och att det kommer sluta med att dem kommer ta hand om dem. Ni som har haft kaniner, har ni tröttnat på era kaniner? och har ni tips på bra argument? :)

Annons:
MonicaLagerquist
2018-09-30 19:28
#1

Inte alls smart att övertala sina föräldrar.

Stolt ägare till fem La permer

Calcifer
2018-09-30 19:33
#2

Eftersom det är era föräldrar som blir huvudansvariga för kaninerna och är de som måste se till att de sköts om ordentligt, de som måste ta över om ni inte tar hand om dem, och är de som kommer stå för dem ekonomiskt så tycker jag aldrig det är en bra idé att försöka övertala dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
2018-09-30 19:45
#3

Du ska inte försöka övertala.
Dina föräldrar har huvudansvaret

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nea00
2018-10-21 09:47
#4

Jag har tagit hand om 2 kaniner (mina grannars kaniner) i  1 och ett halvt år, tyvärr har dem nu rymt. Men till helgen så kommer det 3 nya lejonhuvade dvärgvädurar hem till oss! Så nu ska vi skaffa 3 egna fluffbollar. Jag kommer aldrig att tröttna på kaniner! Men hyr en sommarkanin och visa dina föräldrar att du kan ta hand om den och du visar samtidigt att du inte tröttnar på den? Låna en av dina kompisars kaniner? Om du visar dina föräldrar hur roligt man kan ha med en kanin så kommer det nog att bli bättre, och säg att du är tillräckligt stor för att inte tröttna på en kanin? Visa att du och din lillasyster är intresserade av kaniner. Sök på internet med att "övertala föräldrar om att skaffa kanin". Dock så är det dina föräldrar som har huvudansvaret för kaninen.

Mimmisco
2019-04-22 15:37
#5

Ett tips är att hitta en kanin att ha på foder, då är ni inte bundna till kaninen och kan ev lämna tillbaka om ni tröttnat. Kaniner är ett stort ansvar. De ska ha aktivering och få vara ute absolut minst en timme varje dag. De ska ha ett bra foder osv. Istället för att övertala så övertyga. Spara pengar och se om du kan hitta en kanin att ha på foder. Har själv haft kanin i 10 år och bor varannan vecka. Jag har inte tröttnat än och har 4 st.:)

ApanAnn
2019-05-05 19:45
#6

Så länge du inte är myndig/bor hemma är det en dålig idé med djur om inte dina föräldrar är intresserade, eller i alla fall villiga att ha ansvaret. Jag struntar i hur ansvarsfull du är, det måste finnas en backup. Även för vuxna är det ingen klockren idé att skaffa djur om inte alla i hushållet är ok med det. Hur intresserad och ansvarsfull du än är kommer du att behöva involvera dem: - Om kaninen blir sjuk och behöver köras till veterinären. Det kan dessutom bli dyrt. - Om du inte kan/vill ta med kaninen om du flyttar hemifrån för att t.ex plugga. Studentboenden brukar inte acceptera djur (finns undantag, men då ska du hitta ett sånt också). - För att hitta en lösning om du/familjeb tänker sig att åka bort någon gång. Hur gör ni om ni ska åka bort och kaninen inte kan följa med? Stannar du hemma med ditt djur? Det du kan göra för att det ska bli lite mer troligt att dina föräldrar går med på att skaffa ett djur: - Läs på ordentligt hur djuret ska skötas och vad som behövs för att det ska må bra. - Ta reda på vad kaninen kostar, inte bara i inköp och ”uppstartskostnad” utan i löpande utgifter! Mat? Strö? Bur? Inredning? Kaninsäkring av kablar och annat i hemmet som små kaniner inte bör gnaga på? Försäkring? Osv. Även om du kanske sparat ihop så att du har råd att köpa själva djuret, klarar du de löpande kostnaderna eller måste du be dina föräldrar om att öka på månadskostnaderna med X kr i kaningrejer? Snåla inte och räkna på billigaste möjliga, då är det bättre att bli positivt överraskad. - Ta fram en plan A, B och C för vem som tar hand om kaninen om ni åker bort. - Titta på kostnader för hyrkanin. Vad ingår? Vad måste du betala själv? Vem står för veterinärkostnader om kaninen blir sjuk när ni hyr den? Hyr man för en viss period eller går den att lämna tillbaka tidigare om nåt inte fungerar? Kan ni bli ersättningsskyldiga om något händer med kaninen? - Tjata inte, och försök inte övertala. Det verkar bara omoget. - Förbered dig mentalt på att all research ändå KAN leda till ingen kanin förrän du flyttar hemifrån.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Kanin.älskaren
2019-05-17 16:49
#7

Hyr ist köp inte först

Upp till toppen
Annons: