Annons:
Etikettbur-och-skötsel
Läst 873 ggr
Edikro
6/11/18, 9:02 PM

Innebur

Hej

Vi har nyss skaffat en dvärgvädur (hona) och nu funderar jag lite på vad man kan ha i botten på en innebur. Vi kommer ha kaninen som en innekanin som kommer få springa lös när vi är hemma och vara ute i en stor bur/hage på dagarna under sommaren. Just nu har jag lagt tidningar i botten på inneburen och sedan hö ovanpå för att det ska bli lite mjukare. "Problemet" med att ha mycket hö som underlag i inneburen är att själva höet bossar och luktar ganska mycket. Har sett att vissa har lagt fleece filtar eller  typ heltäckningsmattor/ altanmattor som underlag. Fungerar det och trivs kaniner med det? Är det i sådana fall någon speciell fleece eller matta man bör köpa? Jag förstår att kaninen måste ha hö att äta men det skulle underlätta om vi kunde minska på mängden lite. Tacksam för tips och synpunkter:)

Annons:
Julie_Evir
7/11/18, 4:24 PM
#1

Jag varierar med Carefresh samt vanliga papperspellets (samt hö uppe på), de absorberar bättre upp kiss än vad endast hö och tidningar gör. Det är mjukt och mina kaniner gillar det, samt att de håller lukten borta.

Så det skulle jag rekommendera.

Fleece använder jag där kaninerna gillar att ligga och mysa och sova, inte där de kissar. Hö fäster sig väldigt bra på fleece, och om du måste tvätta upp kissiga fleecefiltar så kommer det bli himla massa hö i handfatet/tvättmaskinen. Så krångligt.

Så papperpellets eller carefresh är mitt förslag. (Carefresh är lite dyrare, därför använder jag det inte hela tiden)

Linnea0001
7/16/18, 1:20 PM
#2

Tycker vanligt spån fungerar toppen!

Upp till toppen
Annons: