Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 946 ggr
Josefinpersson
3/20/17, 9:29 PM

Natulig/pelletsfri diet

Hej, är ny här så detta blir mitt första inlägg :) Har funderat på att gå över till en helt pelletsfri/naturlig diet till mina kaniner, är det någon som vet vilka örter och växter en kan plocka utifrån naturen att komplettera med? Tänkte beställa torkade örter osv men vill även plocka ute i naturen :) Nån som vet?

Annons:
uz00x
3/20/17, 9:33 PM
#1

Hej! du behöver absolut inte ge dina kaniner pellets! Vad du behöver är ett BRA analyserat hö, och, thats it, dock är örter jättebra! 

Rekommenderar verkligen att ge dina kaniner ett bra hö, tillsammans med konstant tillgång till grenar att tugga på (Lämna löv och liknande saker på) och sedan kan du ju kolla vad annat från naturen dina kaniner kan äta, så skall du se att de kommer må jättebra! <3

Josefinpersson
3/20/17, 10:19 PM
#2

Tack för svaret va skönt att höra, har ett grönt o fint hö från en bonde i närheten och grenar 24/7, antar att det bara är att börja trappa ner på pelletsen direkt då! Va kul med trevligt o bra svar så snabbt :)

uz00x
3/20/17, 10:25 PM
#3

Absolut! 

Ja, men då låter det jättebra! :D Tror knappt du kommer märka någon skillnad på dem, haha! :)

hellah
4/26/17, 10:21 AM
#4

Mina kaniner visade mycket tydligt vad de tyckte om eller ratade. Favoriter från min trädgård : maskros (blad blomma rot) kvickrot persilja rädisblast malört dragon jordgubbsblad hallonblad/ kvistar rosblad/kvistar daggkåpa

Så prova olika örter och se vad just dina gillar. Du kan också torka själv för att ha extra, utöver hö, under vintern, även lövknippen.

Vixen75
4/28/17, 10:56 AM
#5

Tipsar om Kirskål (oräs som brukar växa i massor) även god att göra pesto på till oss människor!🙂

Upp till toppen
Annons: