Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 1166 ggr
Kajsa Edholm
2016-12-09 17:42

Kaniner

Jag har köpt en ny mat åt mina dvärgvädurer och dom älskar den (har så klart vant dom vid den). De ända problemet är att det står att dom ska få 60-70 gram om dagen men jag har bara ett dl-mått och jag hittar ingen stans man kan göra om vikt till volym så jag frågar er har ni mått tips eller vet ni vad 70 gram är i dl? Tacksam för svar!😁

Annons:
Fridaaaa
2016-12-09 18:03
#1

Det går inte att omvandla så. Olika foder har olika volym = blir olika vikter

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trebit
2016-12-10 14:15
#2

Jag rekommenderar att du skaffar dig en köksvåg! Det finns digitala vågar att köpa på t.ex. Clas Ohlson för ca 100 kr. Precis som Frida skriver så finns det ingen universell omvandling för pellets då det varierar mellan olika sorter.

Sen vill jag också tipsa om att mängden som står föreslaget på påsarna ofta är väldigt grovt tilltagna, kaniner behöver sällan så mycket som det står på påsen. T.ex. Cuni Complete (som jag använder) rekommenderar 50g om dagen till en dvärgkanin, men mina klarar sig utmärkt på 14 gram om dagen, 7g på morgonen och 7g på kvällen. Pellets ges bäst som tillskott eller godis, och är inget de ska äta sig mätta på. Hö är alltid basfödan!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: