Annons:
Etikettköp-sälj
Läst 1901 ggr
Amanda.E
9/26/16, 3:39 PM

Köpa vuxen kanin

Hej! Jag är en tjej på 17 år som tidigare har haft 2 kaniner, har nu varit utan i ett par år men är verkligen sugen på en ny! Har alltså erfarenhet av att vara kaninägare men tidigare har jag köpt ungar. Denna gång funderar jag på att köpa en vuxen kanin som inte får den kärlek han/hon behöver i sitt nuvarande hem men har inte riktigt koll på vad man bör tänka på vid ett köp av en vuxen kanin. Hur fungerar miljöombyten för dem? Hur ska jag göra för att på bästa sätt få kaninen så pass lätthanterlig och trevlig som jag skulle vilja ha den? Tacksam för svar!

Annons:
[RC1393]
9/26/16, 7:04 PM
#1

Vuxna kaniner föredrar jag alltid framför ungar. Vuxna är "färdiga", man vet vad man får och de är inte lika känsliga vid flytt som ungar. Oftast brukar vuxna kaniner vilja vara framme och gosa redan samma sekund som de flyttat in, om de haft ett trevligt hem hos sina tidigare ägare. Det bästa du kan göra för att få en trevlig kanin är att köpa en kanin med ett bra temperament som kommer från ett hem som har hanterat och skött om den på rätt sätt. Den punkten kan bli lite svårare i och med att du tänkt köpa en kanin från ett hem där den "glömts bort". 

Uppfödare brukar annars sälja av lite avelsdjur ibland som kanske är i pensionsålder eller som inte passar i aveln längre.

sossos
9/27/16, 11:33 AM
#2

Om den inte fått den uppmärksamheten den behöver i sitt gamla hem och fått onda tankar om människor är det viktigt att vara extra försiktig i början, få den att lita på dig genom att t.ex. komma fram till dig och inte tvärt om då den kan känna sig hotad. Säg att den förra famliljen hade barn som har ganska hårdhänta mot kaninen, då förknippar kaninen dina händer med något dåligt. Ta allt i små steg och lyssna på kaninen så kan ni få starka band i framtiden. Har den däremot blivit bra hanterad är det precis som #1 säger :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

zakkris
9/27/16, 8:28 PM
#3

#0 Kan dela med mig av erfarenheter jag haft.

Första kaninen jag hade hade innan mig haft 4!! olika hem. Han kom till mig som världens mest underbaraste kanin. Kunde vara lös inne och ute och var den mest underbara barnkanin jag träffat, jag själv var trots allt bara runt 8 år. 

Andra kaninen, en ung raskanin. Totalt fail, hon va aggressiv och gick inte att hantera alls, trots att uppfödaren sagt att hon hade vart hanterad. Hon fick komma hem till förra ägaren igen.

I samma veva som raskaninen så hjälpte jag kommunen att fånga in vildfödda tamkaniner, fick dock bara tag på en av ungarna innan katterna i grannskapet fick tag på de andra. Denne hade alltså aldrig träffat människor i hela sitt liv, den var liten men tog det väldigt bra och blev en underbar kanin, social mot människor och djur, tyvärr sjuknade hon in redan som 2åring och fick akut tas bort. 

Nu 3 år senare hjälpte jag en familj att omplacera deras två kaniner, de har varit tama barnkaniner, men under senaste halvåret bara gått och skrotat i buren och blivit väldigt rädda. Har haft den hos mig två veckor med 6kvm stor yta att springa runt i och de kommer sakta men säkert fram till mig. 

Summan av kardemumman, skall du hjälpa vuxen kanin så får du vara beredd att har de inte vart hanterade tar de tid innan de litar på dig. Har de vart sociala då har du de på en gång mot dig med. Ungar vet man aldrig de kan gå fel trots att man gör allt rätt från start. Men eftersom så många kaniner hamnar i skymundan av barn som vill ha djur och sen inte intresserar sig för dem så hejjar jag på dig att du vill ta hand om en vuxen kanin :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Upp till toppen
Annons: