Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1130 ggr
[selmatelma1]
2/24/15, 11:23 AM

fundering

Kan man öronmärka ungarna om inte föräldrarna är öronmärkta?

Annons:
RebeccaG
2/24/15, 5:36 PM
#1

Öronmärks görs bara raskaniner som har stamtavla/kommer för SKAF-uppfödare/ har genbanksintyg(typ gottlandskaniner eller mellerudare) om du själv har en genbank kan du märka dessa ifall de är rasrena. 
Samma med utställningsdjur, har du ett uppfödarnummer och är medlem i SKAF kan du öronmärka alla renrasiga djur med stamtavla, men då måste föräldrarna vara renrasiga och själva ha stamtavla.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Storip
2/24/15, 5:49 PM
#2

Du kan öronmärka kaninungarna även om föräldrarna inte är öronmärkta, men då måste de vara benmärkta 😛

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


[selmatelma1]
2/24/15, 7:01 PM
#3

Varför benmärkta?

Storip
2/24/15, 7:27 PM
#4

Föräldrarna behöver vara benmärkta eller öronmärkta

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


[selmatelma1]
2/24/15, 8:29 PM
#5

Dom e inte öronmärka tuvärr.

Fridaaaa
2/25/15, 8:53 AM
#6

#5 Öronmärkning görs på kaniner som ska ha stamtavla som #1 skrev. Så mest onödig kostnad för din del 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[selmatelma1]
2/25/15, 11:32 AM
#7

De va ungarna jag tänkte på ingenting annat.

Fridaaaa
2/25/15, 11:39 AM
#8

#7 Jo vet det, du skrev det i #0, men just det jag menar att det finns ingen mening med att öronmärka dem eftersom du inte kan sätta stamtavla på dem 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[selmatelma1]
2/25/15, 12:30 PM
#9

Finns ingen mening ? Tycker öronmärkning är bättre än ring kring benet. Dom kan ju fasna . Sen är de upp till köparen om dpm vill bara ha som sällskapp el så el hoppa med dom . De är ju försent att öronmärka dom vuxna eftersom jag inte har uppfödar nr.

Fridaaaa
2/25/15, 12:33 PM
#10

#9 Ja öronmärkning är bättre än ring runt benet, det håller jag med om.  Men va har det med att göra med det jag skrev att öronmärkning inte har någon mening när man inte ska sätta stamtavla? Öronmärkning = sätta stamtavla. Annars gör det ingen nytta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[selmatelma1]
2/25/15, 1:42 PM
#11

Ingenting.

[Sockertoppens_kaniner]
2/25/15, 9:12 PM
#12

#11 Har inte föräldrarna stamtavla kan inte ungarna få det. Har en kanin stamtavla är den även öronmärkt. Så det hänger ihop.

VildaVittra
3/3/15, 10:59 PM
#13

Öronmärkning är ju jättebra för att kunna identifiera djuren om man avser att vara aktiv med sitt djur eller om den sprang bort. Lärde ni er ingenting av Rosvalla-katastrofen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Fridaaaa
3/3/15, 11:06 PM
#14

#13 finns inget register ändå. Inte när de inte har stamtavla

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
3/3/15, 11:11 PM
#15

#14 Det påverkar ju absolut ingenting mot det jag skrev. Det är vansinnigt mycket lättare för polisen om man uppger en öronmärkningskod att veta att det är den kaninen som blivit hittad än om man säger "Tja, han har fluffig päls och stående öron".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: